Altijd honger? Met deze tips ben je langer verzadigd!

Soms heb je van die dagen dat je maar door kunt blijven eten zonder vol te raken. Een pak crackers voor lunch? Het liefste eet je er twee. Je maag lijkt wel een bodemloze put te zijn. Je kunt van alles wegwerken zonder verzadigd te raken. Je stopt pas met eten wanneer je denkt dat een ‘normaal’ persoon nu wel heel vol zou moeten zitten maar ondertussen eet je het liefst nog (de hele dag) door.

Klinkt dat je bekend in de oren? Mij in ieder geval wel! Gelukkig heb ik een paar tips voor je die ervoor zorgen dat je langer een vol gevoel houdt waardoor je jezelf beter in toom kunt houden. Ideaal om deze toe te passen op dagen waarbij je gewoon de hele dag door honger hebt.

www.michelegelmanwellness.com
www.michelegelmanwellness.com

DRINK WATER
Hé we hadden het toch over eten? Waarom moet ik dan water drinken? Omdat een hongergevoel soms verward wordt met dorst. Één glas water kan dit gevoel al weg nemen. Als je gedurende dag voldoende drinkt, is de kans sowieso al groter dat je minder zult eten. Je maag wordt namelijk gevuld met water waardoor je meer een verzadigingsgevoel krijgt. En nee, dit werk niet met light cola of andere calorievrije frisdranken. Deze geeft namelijk door de zoete smaak een seintje aan de hersenen dat er suiker aankomt, terwijl dit niet het geval is waardoor je lichaam in de war raakt. Hierdoor krijg je nóg meer zin in eten. Een no go voor de (light) frisdranken dus.

GA VERLEIDINGEN UIT DE WEG
Vaak is het niet eens zo dat die knorrende maag ervoor zorgt dat je gaat eten. Zonder hongergevoel kun je namelijk ook van alles en nog wat in je mond stoppen. Als jij de supermarkt inkomt waar het heerlijk naar versgebakken saucijzenbroodjes ruikt waar je amper omheen kunt, is de kans groot dat er zo’n broodje (of twee) in je winkelmandje belandt. Het zien of ruiken van eten zorgt er namelijk voor dat je trek krijgt, terwijl je lichaam dit niet eens nodig heeft. Probeer op zulke momenten naar je lichaam te luisteren want die schreeuwt echt niet om die vette broodjes.. Dat zal waarschijnlijk dat stemmetje in je hoofd zijn. Door bijvoorbeeld een andere route in de supermarkt te nemen of geen verleidingen als koekjes in huis te halen (want die MOETEN bij mij altijd op) zul je hier minder snel aan toegeven.food

DE ENE CALORIE IS DE ANDERE NIET
Wat ik hiermee bedoel is dat dezelfde hoeveelheid aan calorieën van het ene product niet gelijk hoeft te staan aan het aantal calorieën van een ander product. 300 calorieën uit een avocado heeft bijvoorbeeld een hele andere werking op je lichaam dan 300 calorieën uit een gevulde koek. Je zult merken dat je van een avocado langer verzadigd bent. Het is belangrijk om hier inzicht in te krijgen en om een soort van balans te vinden. En nee, dit hoef je niet te doen door ineens als een bezetene alle calorieën te gaan tellen die je binnenkrijgt. Dit is namelijk doodzonde van je tijd. Als je echt geen flauw benul hebt, kun je ervoor kiezen om een week bij te houden wat je nou eigenlijk allemaal precies eet. Hierdoor krijg je een duidelijk inzicht in je eetpatroon maar daarnaast zul je gelijk merken dat het een pokke werk is om dit bij te houden. Met je gezonde verstand kun je ook wel bedenken dat je beter een bord groente dan een stuk pizza kunt eten.

EET MEER EIWITTEN
Je hebt vast al wel eens eerder gehoord dat je door het eten van eiwitten langer verzadigd bent. Dit komt doordat het verteren van eiwitten langer duurt en meer energie kost. Alhoewel een broodje nutella of een saucijzenbroodje op zijn tijd erg lekker is, kun je dit beter laten staan en vervangen door crackers met kipfilet of een gebakken omelet met groente. Je zult merken dat je hierdoor een voller gevoel krijgt wat er weer voor zorgt dat je minder zult eten en/of snoepen.

EET LANGZAME KOOLHYDRATEN
Zit er een verschil in koolhydraten dan? Ja, die is er zeker! Koolhydraten worden namelijk niet allemaal even snel opgenomen in het lichaam. Dit heeft weer te maken met de glycemische index van het voedsel. Say what? Dit is een maat die aangeeft hoe snel koolhydraten worden verteerd en hoe snel de glucose wordt opgenomen in het bloed. Hierbij kun je zelf ook wel bedenken dat dus de langzame koolhydraten (ook wel complexe koolhydraten genoemd) langzamer worden opgenomen in je lichaam dan de snelle koolhydraten. En na het eten van deze langzame koolhydraten zal je bloedsuiker spiegel ook minder snel stijgen dan bij de snelle jelle’s, waardoor je minder snel weer honger krijgt en daarentegen juist meer energie. Dus vermijd die snelle koolhydraten (ijsjes, chips, patat en koekjes) zoveel mogelijk uit je eetpatroon en vervang deze voor de langzame knakkers als quinoa, peulvruchten, volkoren producten en groente. Je zult merken dat je langer verzadigd bent waardoor je minder een hongergevoel zult ervaren.

Ontvang direct mijn nieuwste blogs in je email

 

 

Deel dit!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *