www.snelafvallen.com

Buikvet verbranden – 4 tips

Buikvet verbranden, wie wil dat nou niet? Iedereen wil wel dat het vetrolletje rondom z’n buik als sneeuw voor de zon verdwijnt. Helaas gaat dit vaak niet zo makkelijk als gedacht. Buikvet verbranden is namelijk één van de moeilijkste dingen als het om afvallen gaat.

www.snelafvallen.com
www.snelafvallen.com

Dit komt doordat je lichaam hier graag vet vasthoud voor reserve. Je kunt dit zien als een soort opslagplaats waar vetcellen energie bewaren voor het geval van hongersnood. Aangezien we geen honger lijden, slaat je lichaam deze energie op in de vorm van vet. En dit uit zich in die ongewenste zwembandjes. Dit is dan ook de reden waarom dat hardnekkige vetrolletje rondom je buik zich tijdens het afvallen maar blijft vastklampen, terwijl je op andere plekken wel gewicht verliest.

En dat kan natuurlijk heel frustrerend zijn. Al helemaal als je op andere plekken wél de kilo’s ziet verdwijnen waarvan je ze juist liever had gehouden, denk hierbij aan je borsten en billen. Doorzettingsvermogen komt dan ook zeker om de hoek kijken als je graag een strakke of platte buik wilt. Daarnaast is buikvet ook nog eens de gevaarlijkste vorm van vet die je kunt hebben.

Maar gelukkig is niets onmogelijk! Waar een wil is, is een weg. Met de juiste tips voor het verbranden van buikvet, kun je al een heel eind komen. Daarom lees je in dit artikel 4 tips die je kunnen helpen om je buitvet te verbanden.

Eet onbewerkt voedsel

De ene zegt dat afvallen 70% voeding is en 30% sport en de ander zegt juist weer dat deze verhouding 80-20 is. Hierbij is in beide gevallen voeding de sleutel tot ‘succes’. En hier heb jij vast ook je mening over. Maar je kunt het er mee eens zijn of niet, zonder je voeding aan te passen kom je echt niet ver. Met het doen van honderden crunches op een dag en het blijven eten van rotzooi, zul je never nooit niet die platte buik krijgen waarvan je droomt. De buikspieren die je (misschien) ontwikkelt, zullen verborgen blijven achter een laagje vet. En de kans is groot dat je buikje hier zelfs ‘boller’ door gaat lijken. Dus stop hiermee, want dit is ook nog eens slecht voor je rug ook.

your-stomach-shouldnt-be-a-waste-basket-quote-1Begin daarentegen juist met het aanpassen van je voeding. Stop met het eten van bewerkt voedsel. Dit kan heel lastig zijn, aangezien het grootste deel van de voeding in de supermarkt bewerkt is, maar hierdoor krijg je (onbewust) écht teveel suikers en troep binnen. En deze helpen je zeker niet van je rolletje vet af. Integendeel, je lichaam heeft geen idee wat ie er mee moet doen en zal het juist gelijk opslaan. Vermijd dus het eten van koekjes en chips, maar ook het drinken van frisdranken, vruchtensappen en snelle koolhydraten uit (wit) brood, (witte) pasta en ontbijtgranen.

Eet daarentegen juist zo natuurlijk mogelijk. Denk hierbij aan groenten (zoveel als je wilt), fruit,vis (ja, ook de vette variant), eieren, gras gevoerd vlees, noten, zaden en pitten, gezonde natuurlijke oliën (denk aan olijfolie) en langzame koolhydraten zoals quinoa, volkoren spelt pasta, zoete aardappels, havermout en peulvruchten. Je lichaam weet namelijk wél hoe het om moet gaan met deze voedingsmiddelen en zal het daarom niet gelijk opslaan als vet.

Drink genoeg water

Naast het feit dat drinken van voldoende water (minstens 2 liter per dag) helpt bij het verhogen van je metabolisme (en dus verder helpt bij het verbranden van vet), is het ook nog eens een natuurlijke eetlustremmer. Het kan namelijk zijn dat dorst verward wordt met een hongergevoel. Door een half uurtje voor je maaltijd aan een groot glas water te drinken, kan de eetlust verminderd worden waardoor je dus minder zult gaan eten. En dit kan weer resulteren in gewichtsverlies waardoor je wéér een klein stapje dichterbij je platte buik in de buurt kunt komen.

Slaap voldoende

Slapend buikvet verbranden, dat klinkt als muziek in de oren of niet? Helaas werkt het niet helemaal zo. Toch heeft slaap meer invloed op je buikvet dan je zou denken. De kans is namelijk groot dat je meer gaat eten als je te weinig slaap hebt gehad. Dit komt doordat je lichaam overdag energie mist en dit graag wil compenseren waardoor er een verlangen naar eten kan ontstaat. Denk maar eens aan een nachtje waarbij je flink door hebt gehaald. 9 van de 10 keer hunker je de volgende dag naar junkfood en ander slecht eten (ik in ieder geval wel).

www.architecturendesign.net
www.architecturendesign.net

Ook zorgt voldoende slaap (gemiddeld 8 uur per nacht) ervoor dat je hormoonhuishouding kan herstellen. Hierbij is het reguleren van het stresshormoon cortisol van groot belang. Dit hormoon zorgt er bij veel stress voor dat het verbranden van vet belemmerd wordt. Bij (veel) stress zal er namelijk (veel) cortisol aangemaakt worden waarbij brandstof vrij komt zodat je in geval van nood actie zou kunnen ondernemen zoals het vluchten voor iets of iemand. Doordat je waarschijnlijk niet echt hoeft te vluchten, wordt de brandstof niet gebruikt waardoor het opgeslagen wordt als onze vijand: buikvet!

Doe aan sport

En hiermee bedoel ik niet dat je urenlang op een saai cardio apparaat moet doorbrengen. Je verbrandt hier dan wel een hoop calorieën mee (tenzij je continu met de buurvrouw aan het kletsen bent of steeds op je telefoon zit te loeren) maar aan deze calorieën heb je niet zo veel. Heel intensief op de hardloopband of tekeer gaan als een gek op de crosstrainer zorgt er dan ook echt niet voor dat je sneller afvalt. En omdat dit vaak wél wordt gedacht, zal het sporten alleen maar stress opleveren waardoor het stresshormoon cortisol weer om de hoek komt kijken en het afvallen nog méér belemmert wordt.

Kies daarentegen juist voor een goede manier van trainen, zoals krachttraining. En hiervoor hoef je echt niet perse het krachthonk van de sportschool in te duiken. Ook op internet zijn genoeg filmpjes waarbij je oefeningen voor thuis kunt doen. Als je er wel voor kiest om aan de zwaardere gewichten te gaan hangen, laat je dan goed informeren welke oefeningen je wel en niet moet doen.

Daarnaast zijn er tegenwoordig ook veel groepslessen die bedoeld zijn om je in shape te krijgen. Denk hierbij aan HIIT, crossfit en kettlebell trainingen. Welke sport je ook kiest, zorg er in ieder geval voor dat je er uitdaging in blijft zien en dat je het leuk vindt. Zo blijf je gemotiveerd. Als je elke keer met tegenzin een HIIT training volgt of met afkeer een sessie aan krachttraining doet, zul je het niet lang volhouden. Vind daarom uit welke sport jij leuk vindt, wat bij jou past en probeer hier een routine in te vinden. Want van één keer in de zoveel tijd een bezoekje brengen aan de sportschool, krijg je echt niet ineens die platte buik die je zou willen.

Zorg er echter wel voor dat je niet doorslaat in het opvolgen van deze tips. Hoe graag je ook een platte buik zou willen, dit gebeurt nou eenmaal niet van de ene op de andere dag. Daarnaast is het belangrijk dat je gewoon van de dagelijkse dingen blijft genieten. Etentjes met familie afslaan of niet op het terras willen zitten met vriendinnen omdat je anders bang bent je doelen in de weg te staan, is gewoon zonde. Je mist alle fun en daarnaast houd je het op deze manier (waarschijnlijk) niet eens lang vol. Je wilt je toch niet blijven afsluiten voor de mensen om je heen en dat (alleen maar) voor een platte buik? Je moet het wel een beetje leuk houden voor jezelf. Wees daarom niet té streng en blijf jezelf op een positieve manier stimuleren. Werk langzaam en geleidelijk toe naar doelen die wél haalbaar zijn. Uiteindelijk zul je zien dat het resultaat beter is dan wanneer je alles in één keer wilt en is de kans minder groot dat je terug valt in je oude patroon. En ja het duurt misschien allemaal wat langer dan je zou willen, maar Rome is ook niet in een dag gebouwd.

body-fit-girl-quotes-Favim.com-1847263

Ontvang direct mijn nieuwste blogs in je email

 

 

Deel dit!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *