Doe jij al aan krachttraining?

Als vrouw denk je vast niet gelijk aan krachttraining als het gaat om afvallen. Vaak worden er urenlange sessies op een cardio apparaat door gebracht in plaats van het krachthonk in te gaan. Toch is krachttraining één van de beste manieren om kilo’s kwijt te raken.

Ik wil als allereerst een fabel uit de wereld helpen. Als vrouw zijnde wordt je van krachttraining niet breed of gespierd. Als het goed is, eet je minder dan je verbruikt waardoor je lichaam geen energie heeft om zoveel spiermassa aan te maken. Daarnaast hebben vrouwen niet dezelfde spierontwikkeling als mannen dus je zult sowieso nooit zomaar in een she hulk veranderen. De spieren worden na verloop van tijd wel gedefinieerd waardoor de lijnen van het vrouwelijk lichaam beter en mooier naar voren komen. Je krijgt dus een ‘strakker’ lichaam van krachttraining.

1344029108908_9858497

Toch kiezen veel ervoor om tijdens het afvallen heel wat uurtjes fanatiek door te brengen op de loopband en/of de crosstrainer. Het is niet erg als je alleen maar cardio wilt doen, maar de kans dat hierbij spiermassa verloren gaat is groot. Hierdoor gaat het metabolisme langzamer werken wat resulteert in minder vetverlies. Door spiermassa te verliezen, behoud je een hoog vetpercentage en een ‘slapper’ lichaam. Je valt wel af, maar je lichaam gaat er slap of juist ingevallen uitzien.

Door krachttraining krijgt je stofwisseling juist een boost, hierdoor zul je meer vet gaan verbanden. Je glycogeenvoorraad (koolhydraten) wordt aangesproken waardoor er gelijk overgegaan wordt op vet verbranding. Door krachttraining worden spiercellen doelbewust afgebroken zodat het lichaam deze zal moeten herstellen. Het opgeslagen lichaamsvet wordt hiervoor gebruikt en zorgt zo voor een goed herstel. Daarnaast ga je meer calorieën verbranden in de rust stand. Dit komt omdat de stofwisseling in rust hoger wordt door krachttraining. Als je dus lekker op de bank een film aan het kijken bent, zal je lichaam alsnog bezig zijn met vetten af te breken. Ideaal toch?

Krachttraining zal alleen met de juiste voeding tot resultaten leiden. Bij afvallen en/of sporten hoort nou eenmaal een gezond voedingspatroon. Het geheim van een strakke buik zit hem echt vooral in de voeding. Je kunt zoveel sporten als je wilt, maar als je daarnaast het voedingspatroon niet aanpast, zullen de opgebouwde spieren helaas verscholen blijven onder een laagje vet. Dit betekent dus dweilen met de kraan open

Maar wat is dan de juiste voeding om tot resultaten te komen? Dit is natuurlijk per persoon weer anders. Wel kan ik je een aantal tips meegeven. Het is bijvoorbeeld belangrijk om genoeg te blijven eten, er is namelijk energie nodig voor de training maar ook voor het herstel. Zorg dat je voeding genoeg voedingsstoffen bevat zodat je deze voldoende binnenkrijgt. Eet veel eiwitten als kwark, noten en vlees en veel onverzadigde vetten als plantaardige oliën en vette vis. Vervang de snelle koolhydraten (witbrood, aardappelen) voor langzame koolhydraten (volkoren producten). Zorg daarnaast ervoor dat je voldoende groente en fruit binnenkrijgt. Laat de suikers zoveel mogelijk staan en eet zo min mogelijk verzadigd vet. Zorg altijd dat je een verse maaltijd voor jezelf bereid en laat de magnetron maaltijden buiten beschouwing.
Als je besluit om het krachthonk in te gaan, moet je niet bang zijn om zware gewichten te gebruiken. Klim niet op het eerste beste apparaat dat je tegenkomt, maar maak gebruik van losse gewichten in de vrije ruimte. De basis van krachttraining ligt namelijk bij oefeningen met barbels en dumbells. Het heeft geen zin om iets vaak te herhalen met een licht gewicht. Train juist zwaar en op hoge intensiteit. Voer elke oefening 8 tot 12 keer uit en herhaal dit 3 keer.

a38d4394e08e7bb2c659572636a5d6a4Zorg ervoor dat je een gewicht kiest waarbij je het in de laatste set bijna niet meer vol kan houden. Blijf hierbij wel goed opletten dat je techniek goed is. Als je techniek achteruit gaat, dan train je te zwaar en moet je voor een lichter gewicht gaan. Elke keer als je merkt dat het heffen van een gewicht makkelijker gaat, moet je dit verhogen. Op deze manier daag je jezelf uit om continue bezig te blijven met het verbeteren van de conditie. In het begin neemt de kracht snel toe, dit gaat steeds wat langzamer. Als je jezelf maar elke keer blijft uitdagen, zul je langzamerhand sterker worden en zien dat je lichaam er strakker uit gaat zien.

Vergeet de weegschaal en al helemaal als je aan krachttraining doet. Als je spiermassa ‘kweekt’, val je niet veel in gewicht af. Je zult wel vet verliezen en daarmee dus ook kleinere kledingmaten krijgen maar het cijfer op de weegschaal zal niet dalen. Hierdoor kan je gefrustreerd raken. Als je echt resultaten wilt zien, moet je jezelf gaan meten. Een weegschaal kan je namelijk niet vertellen hoe de kleding je past, hoe gezond je eet of hoeveel spiermassa je hebt (spier weegt zwaarder dan vet). Het cijfer op de weegschaal bepaalt niet hoe fit jij bent en hoe lekker jij in je vel zit. Vergeet dit cijfer dan ook maar snel! Focus je in plaats daarvan vooral op je eigen gevoel en op de spiegel om te bepalen hoe jij vindt dat je eruit ziet.

Aangezien dit artikel al aardig lang is, zal ik in een volgend artikel meer voordelen van krachttraining benoemen en eventueel een schema van een full body workout toevoegen als hier animo voor is. So let me know!

Ontvang direct mijn nieuwste blogs in je email

 

 

Deel dit!

1 thought on “Doe jij al aan krachttraining?

  1. Hoi Marissa,
    Ik heb zojuist het artikel ‘doe jij al aan krachtsport?’ gelezen. Staat jouw full body workout ook al ergens op je site? Ik ben benieuwd naar wat jij doet en welke gewichten je gebruikt. Gaat de afspraak voor de 3day try out vanavond door? Veel succes, ik weer dat je het kan, je deed het echt super aan de telefoon.
    Groetjes Bianca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *