Drastisch op dieet

Er wordt vaak gelijk aan een dieet gedacht als je een paar kilo af wilt vallen. Bij veel diëten (denk aan het crash dieet) word je erg beperkt in het consumeren van voedsel waardoor je dus snel afvalt. Je kunt zeggen dat je op die manier je doel bereikt, maar hoe goed denk je dat dit is voor je lichaam?

dont strat a dieet
Bij een drastisch dieet wordt er te weinig voeding geconsumeerd. Hierdoor wordt er te weinig energie geleverd en  krijg je dus onvoldoende essentiële voedingstoffen zoals vitamines en mineralen binnen. Het minimum aantal calorieën dat je binnen moet krijgen is voor een vrouw 1200 en voor een man 1400. Als je structureel te weinig eet (denk aan onder de 1000 calorieën), gaat je lichaam hieraan wennen. De vetverbranding wordt dan op een laag pitje gezet. Als je dan ineens wel weer (veel) meer calorieën gaat nuttigen, wordt dat door het lichaam als overbodig beschouwt en opgeslagen als vet.

Als de calorie-inname drastisch naar beneden gegooid wordt, verbrandt je lichaam dus geen vet meer. Het krijgt een seintje om rustig aan te doen omdat er steeds te weinig voedingsstoffen binnenkomen. Hierdoor gaat je lichaam over op een soort overlevingsstand. Er zal weinig tot geen vet verbrandt worden omdat je lijf hier gewoon weg geen energie meer voor heeft. Daarbij voel je je ook nog eens energieloos. Daarnaast worden ook nog eens de spieren afgebroken om toch energie te kunnen krijgen. Er wordt alleen maar spiermassa en vocht verbrand. Hierdoor gaan de ‘vormen’ van het lichaam verloren. Je komt er uit te zien als een soort van plank.

Als eenmaal je gewenste gewicht bereikt hebt,  is de kans groot dat je weer terug valt in je oude levenspatroon. Je grijpt weer makkelijker naar die zak chips en het bewegen kan ook wel uitgesteld worden. Je hebt immers je streefgewicht al bereikt, toch? Dan kan die ene chocoladereep er ook nog wel bij. Doordat je je oude gewoontes weer makkelijk oppakt, is de kans groot dat je weer dubbel zo hard aankomt. Het gevreesde jojo effect staat je al van mijlen ver op te wachten. Deze treedt vroeg of laat op als je voor een langere periode te weinig voedsel hebt geconsumeerd.

Hierdoor kun je weer opnieuw beginnen met ‘afvallen’ en kom je in een cyclus terecht.  Vergelijk dit jojo effect maar eens met een jojo waar je vroeger mee speelde. Als je deze naar beneden laat rollen verdwijnt deze voor even uit het zicht (hij is namelijk helemaal beneden). Daarna zie je dat de jojo altijd weer naar boven komt, tenzij hij in de knoop zit natuurlijk haha, en is hij dus weer zichtbaar. Zo gaat dat ook bij het volgen van ‘verkeerde’ diëten. Natuurlijk verdwijnen de kilo’s en val je af maar binnen de kortste keren heb je deze er weer aan zitten.

image_zpsbaccc006 (1)Tegenwoordig staat bijna alles in het teken van haast. Alles moet op een zo snel mogelijk manier, zo ook het afvallen. Er wordt altijd gezocht om in een zo’n kort mogelijk periode zoveel mogelijk af te vallen. Er wordt bijvoorbeeld jaren gedaan om 20 kilo aan overgewicht op te bouwen, maar er wordt verwacht dat deze kilo’s er binnen een paar week wel weer af kunnen zijn. Als je een beetje realistisch nadenkt, begrijp je natuurlijk wel dat dit niet kan.  Het is in ieder geval onmogelijk om dit op een gezonde manier te doen. Om een halve kilo vet te verbranden, moet het lichaam al een tekort hebben van ongeveer 3500 calorieën. Dit betekent dat je per week uit komt op een tekort van 500 calorieën per dag. Om een kilo in een week te verbranden, moet het lichaam dus een tekort hebben van 7000 calorieën. Dit betekent dat de calorie inname gehalveerd moet worden om dit voor elkaar te krijgen aangezien een vrouw gemiddeld 2000 calorieën en de man 2500 calorieën op een dag nodig heeft.

Het is dus bijna onmogelijk om meer dan 1 kilo vet per week te verbanden. Als je het wel zou lukken op een bepaalde (ongezonde) manier, kom je het jojo effect hoe dan ook tegen. Het lichaam heeft gewoon elke seconde van de dag calorieën nodig om te kunnen overleven. Een auto komt toch ook niet vooruit zonder brandstof? Wees je er dus van bewust dat het aantal calorieën maar tot een bepaald punt verminderd kan worden als het om afvallen gaat.

nobody_said_it_was_easy-70Iedereen weet dat afvallen niet altijd even makkelijk is. Als dat zo was, liepen we allemaal wel met afgetrainde lichamen over het strand haha! Er zijn  veel verschillende methodes om af te vallen. Wat voor de een heel goed werkt, werkt voor de ander totaal niet. Toch is het zo dat als je meer calorieën verband dan consumeert, je af zou moeten vallen(dit is natuurlijk niet altijd zo) Hiervoor is het belangrijk om ongezond voedsel te schrappen. Denk hierbij aan suikers, transvetten en granen. Zorg ervoor dat eiwitten, groenten, fruit en gezonde vetten de basis zijn van je eetpatroon. Op deze manier krijg je de juiste voedingsstoffen binnen en stimuleer je gewichtsverlies zonder dat je je aan allerlei ‘vreemde’ diëten hoeft te houden en niks meer mag.

Begrijp me niet verkeerd, als je je graag aan een dieet wilt houden moet je dat lekker doen! Ik wil in dit artikel alleen even meegeven dat de kans aanwezig is dat al het harde werk van alle onthoudingen averechts kan werken. Het zou frustrerend zijn om voor zoveel moeite geen blijvend resultaat te zien, toch? Wees je er daarom van bewust wat bepaalde diëten met je lichaam kan doen! 🙂

Ontvang direct mijn nieuwste blogs in je email

 

 

Deel dit!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *