eetdagboek lifestylemaris

Eetdagboek Marissa – Lifestyle and dish by Maris

Het is alweer een week geleden dat ik in dit artikel heb aangegeven dat ik het dit jaar anders ga aanpakken om ‘bikiniproof’ te worden. Hierbij gaf ik aan dat ik gestart ben met een gewichtsprogramma waarbij ik een aantal maaltijden per dag vervang voor een shake die bomvol voedingstoffen zit. Weet je het nog? Het gaat om die shake die meer vitamine A dan een mango, meer vitamine C dan een banaan, meer eiwit dan 60 gram kip, meer vezels dan 50 gram broccoli, meer calcium dan 200 gram yoghurt en meer ijzer dan 115 gram bonen bevat.

gewichtsprogramma

Hierin heb ik ook uitgelegd waarom ik gestart ben met het slikken van multivitaminen en vezels in de vorm van supplementen tijdens de maaltijden. Ik kreeg al vrij snel vragen over het feit of ik mij niet futloos en moe ging voelen door het drinken van ‘alleen maar shakes’ en wat mijn ervaringen zijn met de producten. Hier kon ik toen nog niet zoveel over zeggen. Inmiddels zijn we een week verder waardoor ik nu wél mijn ervaringen tot nu toe kan delen.

Ten eerste wil ik voorop stellen dat dit gewichtsprogramma GEEN crashdieet is (hier ben ik dan ook fel op tegen..) Toch merk ik dat mensen vrij snel het idee krijgen dat het wél om een crashdieet gaat omdat er ‘alleen maar shakes’ gedronken worden. Dit is totaal niet het geval.Gezonde-salades-voor-je-dieet

Ik gebruik namelijk de shakes en voedingssupplementen ter ondersteuning van mijn gezonde en actieve levensstijl. En het is ook niet zo dat ik alleen nog maar shakes drink.. Afgelopen week heb ik ervoor gekozen om elke dag mijn ontbijt en lunch te vervangen voor een shake. Toch heb ik niet het idee gehad dat ik steeds hetzelfde drankje naar binnen zat te werken. Nee, integendeel zelfs! Ik genoot er elke keer weer op een andere manier van. De shake is namelijk al erg lekker van zichzelf maar toch is het leuk om te variëren met verschillende soorten fruit, melk of yoghurt. Zo drink je elke dag toch net weer een iets andere shake waardoor het minder snel eentonig wordt. En ik zeg wel shake, maar je kunt de shakepoeder ook prima door een bakje kwark of yoghurt roeren.

En naast het drinken van de shakes kun je gewoon blijven genieten van je eten. Natuurlijk betekent dit niet dat je je nu wel ineens al die zakken chips, pizza’s en chocoladerepen kunt permitteren omdat je aan de ‘gezonde shakes’ zit. Nee, want het is geen wondermiddel. Het zijn geen producten die je ineens het droomlichaam geven die je altijd al gewild hebt. Het zijn producten die ondersteuning bieden aan een gezonde levensstijl en kunnen helpen om je doelen te bereiken.

gewichtsprogramma

Maar dit betekent nou ook weer niet dat je helemaal niet meer kunt genieten van lekker eten. Naast het drinken van de shakes kun je namelijk gewoon je gezonde tussendoortjes en heerlijke avondmalen blijven eten. Dit kun je ook wel teruglezen in mijn eetdagboek hieronder. Ik heb namelijk een week lang precies bijgehouden wat ik gegeten en gedronken heb (wat een gedoe hé haha). Hierbij heb ik het drinken van water, thee en zwarte koffie achterwege gelaten. Ik start de dag namelijk altijd met 2 (grote) glazen water en een kop groene thee of zwarte koffie. En gedurende dag drink ik heel veel water met af en toe een kop thee en/of koffie tussendoor. Ik vond het een beetje onzin om dit steeds weer opnieuw te vermelden dus daarom heb ik ervoor gekozen om dit niet te doen.

Het is misschien een beetje een gedoe om zo’n eetdagboek bij te houden, maar toch geeft het een goed overzicht van wat je nou precies eet. Je ziet namelijk dat ik veel zuivelproducten en fruit eet en daarentegen weer wat minder groente. Dit komt natuurlijk ook door de vervangende maaltijd van de shake. Anders at ik soms als lunch bijvoorbeeld een salade, wat met een shake een beetje lastig wordt. Maar aan de andere kant compenseert een shake dit juist ook weer omdat ie juist zo lekker vol met voedingstoffen zit..

En ik voel me dan ook totaal niet futloos of moe door het drinken van de shakes. Integendeel juist! Ik heb juist het idee dat ik meer energie heb. En ook zie ik niet op tegen het drinken van de shakes. Ik kijk er misschien stiekem juist wel een beetje naar uit. Ze zijn namelijk lekker, je kan er echt heel erg veel mee variëren en ze vullen goed. En of ik al resultaat geboekt heb met de ondersteuning van deze shakes en supplementen in mijn gezonde levensstijl? Dat laat ik in een volgende blog weten.. 😉

Nu eerst mijn eetdagboek van afgelopen week. Lees je mee?

Woensdag 13 mei
08.30 – Ik ontbijt met een klein appeltje los en een bakje kwark met 250 ml magere kwark en 2 el shakepoeder. 12.30 –  Tussendoor neem ik 1 banaan en 5 amandelen met een snuf kaneel om zo met voldoende energie te gaan hardlopen. 13.00 –  40 minuten hardlopen. 14.00 –  Vrijwel direct na het sporten neem ik een shake met 100 ml melk, 3.5 el kwark, 2 el shake poeder en 4 aardbeien (diepvries). 16.00 –  Ik kreeg al vrij snel weer honger (waarschijnlijk door het sporten) dus ik neem nog nog 2  speltcrackers met een plakje kalkoenfilet en een stuk komkommer als tussendoortje. 19.00 – Als avondeten had ik een heerlijke halve volkoren spelt pizza met ananas, mozzarella, gedroogde ham en pesto met een hele dikke laag rucola. Los at ik een paar verse ananasschijfjes.

Eetdagboek lifestylemaris

Donderdag 14 mei:
08.15 – Ik start de dag met een pruim om zo even snel wat energie te krijgen voor het sporten. 08.45 – 25 min HIIT. 09.30 – Ik neem een grote shake met 2 el shakepoeder, 100 ml melk, 3 el kwark, 2 el havermout, handje bosbessen en een handje frambozen omdat ik weet dat ik pas laat kan lunchen. 14.30 – HA eindelijk lunchen! Ik had een bakje met kwark en 2 el shakepoeder. Los at ik een banaan en 4 walnoten. 18.30 – Vriendlief had een heerlijk quinotto (risotto van quinoa) met extra veel groentjes voor me klaar staan bij thuiskomst. Super lekker!

Vrijdag 15 mei:
06.00 – De wekker gaat vroeg want er moet weer gewerkt worden. Ik ontbijt met een shake met 2 el shakepoeder, ½ banaan, handje diepvries mango, 3 el kwark, 100 ml melk en 2 el havermout. Deze shake had ik de avond van te voren al klaar gemaakt en was echt super lekker. 10.30 – In mijn pauze eet ik een appel met 6 amandelen en een flinke snuf kaneel. 13.15 – Als lunch heb ik een bakje kwark met 2 el shakepoeder een handje bosbessen en twee Medjoul dadels in stukjes. Weer zo’n heerlijke combinatie. 16.00 – In mijn volgende pauze eet ik 5 kleine worteltjes en drink ik een cappuccino. 17.45 – Eindelijk thuis na een lange dag. Ik haal nog ergens wat energie en motivatie vandaan om een full body work out te doen. 18.45 – Bijna gelijk na het sporten heeft vriendlief het eten alweer klaar staan. We eten een tartaartje met spinazie en een gekookt eitje. 21.45 – Ik heb nog zin in iets dus besluit om nog een klein bakje kwark te nemen.

Zaterdag 16 mei:
06.00 – Ook nu gaat de wekker weer vroeg. Mijn bakje met Griekse Yoghurt, 2 el shakepoeder en 2 verse ananasschijfjes staan al kant en klaar op me te wachten in de koelkast. Ik strooi er nog 4 amandelen in stukjes overheen. 10.30 – In mijn pauze eet ik 2 volkoren speltcrackers met hüttenkäse en plakjes appel. De rest van de appel eet ik los op. 13.00 – Als lunch neem ik een shake die bestaat uit 2 el shakepoeder, ½ bevroren banaan, 6 kersen, 100 ml melk, 3 el kwark en 1 el havermout. 15.00 – In mijn volgende pauze eet ik een paar worteltjes, een stuk komkommer en twee plakjes kipfilet 17.30 – Eigenlijk wilde ik gaan sporten maar aangezien ik dikke spierpijn heb van gister besluit ik dit over te slaan. Een rustdag kan ook geen kwaad. 17.45 – Dus begin ik met het maken van het avondeten. Het wordt een spelt broodje met een fetaburger en een salade. Zeker een aanrader (het recept volgt nog). Tijdens het maken van de burger snoep ik wat augurken en worteltjes.

Eetdagboek lifestylemaris

Zondag 17 mei:
08.15 – Ik neem een pruim en een kleine banaan want ik had mezelf voorgenomen om een HIIT workout te doen. 09.00 – Helaas lukte dit niet door de hevige spierpijn. Toch wilde ik graag iets doen dus besluit om de borst mee te trainen met vriendlief (dit was ongeveer het enige gedeelte in mijn lichaam waar ik geen spierpijn had). 09.45 – Gelijk na de krachttraining ontbijt ik met een flinke bak kwark met 2 el shakepoeder. 13.45 –  Ik lunch met een shake van 100 melk, 4 scheppen kwark, 4 aardbeien en een handje bosbessen. 16.00 – Tussendoor eet ik nog een gekookt eitje uit het vuistje 18.15 –  Lekker nachos bij mama eten! Tortilliachips bedekt met een laagje kaas uit de magnetron met wat gehakt, kidneybonen, komkommer, een dikke lading sla en guacamole. Het was heerlijk! 22.00 – Ik had een vreselijke drang naar chocolade. Dus besluit ik om een bakje Griekse Yoghurt te nemen met een blokje pure chocolade (85%) in stukjes. Uiteindelijk zijn het drie blokjes geworden..

Eetdagboek lifestylemaris

Maandag 18 mei:
08.30 – Ik ontbijt met een bak kwark met 2 el shakepoeder, een ½ banaan, een klein handje cranberry’s en wat cacao nibs. 11.30 – De spierpijn is nog steeds niet helemaal weg en daarnaast is er ook nog eens spierpijn in de borst bijgekomen. Toch besluit ik om een HIIT van 25 minuten te doen. 12.15 – Kort daarna neem ik een shake van 2 el shakepoeder, 100 ml melk, 3 el kwark een ½ bevoren banaan en een handje framboos. Heerlijke combinatie! 15.15 – Ik heb vreselijke trek gekregen dus neem een rijstwafel besmeert met een halve avocado en een gekookt eitje. 19.00 – Na het werk had ik niet veel zin om te koken dus werd het een makkelijke maaltijd van een tartaartje met rode kool met appel. 21.30 – Ik begin wat trek te krijgen dus neem nog een klein bakje kwark met 5 amandelen.

Dinsdag 19 mei:
07.30 – Ik ontbijt met een bak kwark met 2 el shakepoeder, een kiwi en een handje mango uit de diepvries. Hierdoor krijg je het idee alsof je aan het ontbijten bent met ijs, heerlijk! 12.00 – Ik vergeet bijna te eten omdat ik zo druk bezig ben achter mijn laptop. Ik loop naar het aanrecht en zie een pot pindakaas staan waardoor ik ineens onwijs veel zin in pindakaas krijg. Dus besluit ik om twee volkoren spelt crackers met wat pindakaas te smeren en te beleggen met plakjes banaan (echt een heilige combinatie). Ik strooi er nog wat cacaonibs over en eet de rest van de banaan los op. 15.00 – Ik doe een full body work out waarbij ik alle spiergroepen aanpak. 16.15 – Vlak daarna drink ik een shake met 2 el shakepoeder, 100 ml melk en 3 el kwark. 18.45 – Ik begin met het maken van een viscurry van pangasiusfilet met veel doperwtjes, worteltjes, bloemkool en broccoli. Daarbij eet ik een klein beetje volkoren zilvervliesrijst.

Eetdagboek lifestylemaris

Zo dit was mijn eetdagboek van de afgelopen week! Heb je vragen of wil je meer informatie over de producten die ik gebruik? Plaats dan gerust een berichtje hieronder of neem contact op via het kopje ‘contact’.

Ontvang direct mijn nieuwste blogs in je email

 

 

Deel dit!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *