fit op vakantie

Fit blijven op vakantie – 7 tips

Jaaaa de zomervakantie staat weer voor de deur! Het duurt niet lang meer voordat je in het vliegtuig stapt onderweg naar dat ene luxe hotel of in de auto zit naar een warme bestemming waar je al lange tijd naar uitkijkt. Of misschien heb je wel net een last minute geboekt naar een land waarvan je nooit verwacht had heen te gaan.

fit op vakantie

Hoe dan ook, de periode waarbij iedereen kan genieten van hun welverdiende vakantie, is eindelijk daar. Even ontsnappen uit de dagelijkse sleur wat meestal gepaard gaat met veel eten, drinken, lekker uitrusten en luieren in de zon op het strand. Hier is natuurlijk niks mis mee maar doordat je minder op je voeding let en waarschijnlijk weinig sport, bestaat er de kans dat je wat extra kilo’s aan bagage weer mee naar huis neemt.

En dit is natuurlijk helemaal niet erg, maar misschien wil je dit wel helemaal niet. Je hebt niet voor niks keihard gewerkt aan je bikini body. Het zou dan toch jammer zijn dat je op het moment waarbij je dit eindelijk kan showen op het strand, de kilo’s er weer aanvliegen? En om dit te voorkomen hoef je echt geen strak dieet ofzo te volgen hoor. Met een paar kleine aanpassingen en tips kom je al een heel eind zodat je fit blijft op vakantie maar daarnaast alsnog volop kunt genieten! Daarom hier 7 tips om fit teblijven op vakantie:

Let op je voeding

Natuurlijk hoort het er nou eenmaal bij dat je je tijdens de vakantie lekker laat gaan. En dit kan ook prima. Een paar wijntjes op het terras, ijsjes op het strand en een pizza als avondeten kunnen echt geen kwaad, maar ga je niet ineens volproppen met van alles. Dit doe je thuis ook niet. En ik begrijp dat het heel verleidelijk is, vooral als je in een all inclusive-resort zit waarbij zoveel eten op het buffet staat dat je gewoon niet kunt kiezen, maar probeer toch goed je totale calorie inname in de gaten te houden. Als je teveel energie binnenkrijgt door elke dag (veel) van dit soort caloriebommetjes te nuttigen, kan het zijn dat er zich een paar ongewenste zwembandjes ontwikkelen. En nu hoef je echt niet alle calorieën strikt te gaan tellen om dit te voorkomen. Als je het al een beetje in de gaten houdt, wordt het al een stuk makkelijker om op gewicht te blijven.

al you can eat

Ontbijt zo gezond mogelijk

Zorg ervoor dat je zo gezond mogelijk ontbijt. En als je een keer zin hebt in een croissant met jam of dat ene lekkere chocolade broodje, moet je deze vooral nemen. Zorg er dan wel voor dat je het hier bij laat. Van één croissant kun je namelijk net zoveel genieten als van een tweede of een derde.

Probeer niet elke dag aan deze verleiding toe te geven. Het eten van zulke broodjes is natuurlijk hartstikke lekker, maar neemt de energie van de rest van de dag weg. En geloof me, hierdoor ga je je echt niet beter voelen. Kies daarom liever voor volkoren producten, yoghurt, fruit of bijvoorbeeld iets met ei en groente. Het ontbijt is een van de belangrijkste maaltijden van de dag. Bijkomend voordeel is dat je met een gezond ontbijt achter de kiezen minder geneigd bent om de rest van de dag te gaan snacken en daarnaast brengt het je spijsvertering en vetverbranding op gang.

www.mensdaily.nl
www.mensdaily.nl

Plan je maaltijden in

Op vakantie vergeet je nog wel eens een maaltijd omdat je druk bent met een leuke activiteit of omdat je misschien wel heerlijk weggedommeld bent op het strand. De kans is groot dat je deze gemiste maaltijden op een ander moment van de dag gaat compenseren met ongezonde snacks. Zorg er daarom dus voor dat je je maaltijden inplant. Zo voorkom je ook dat je de hele dag maar door blijft eten in een all inclusive-resort. En hiervoor hoef je heus niet pietje precies elke dag een wekker te zetten. Als je je probeert vast te houden aan de drie hoofdmaaltijden van de dag, kom je al een heel eind.

Let op wat je drinkt

Een lekker koud colaatje op het terras of een cocktail op het strand kan heel lekker zijn, maar hiermee drink je ongemerkt heel wat loze calorieën weg. Dit gaat vaak ook nog eens dubbelop, aangezien je met warm weer meer drinkt dan anders. En af en toe kan een colaatje geen kwaad natuurlijk, maar probeer je dorst gewoon met water te lessen in plaats van met een suikerrijk vruchtensapje of een koud biertje. Daarnaast ontrekt alcohol ook nog eens vocht uit het lichaam. Zorg er dus voor dat je niet teveel alcohol nuttigt en hierbij voldoende water blijft drinken om uitdroging te voorkomen.

www.vakantiediscounter.nl
www.vakantiediscounter.nl

Kies voor gezonde snacks

Tijdens een dagje strand genieten van een zak chips? Deze is vaak al leeg voordat je er erg in hebt. Vaak is je honger er niet eens door gestild waardoor de kans groot is dat je ook nog maar een ijsje en een witte sandwich te halen. Probeer daarom juist voor gezonde voedzame snacks te gaan zodat je niet alsmaar door blijft eten. Denk hierbij aan vers fruit, rauwkost of wat noten. Een stuk meloen of een paar aardbeien kunnen echt heerlijk verfrissend zijn op het strand. En ook in een all inclusive-resort waar al het lekkers voor het grijpen ligt, kun je voor een gezonde snack gaan. Ze hebben hier altijd wel iets van groente of fruit. Ren dus als een turbo langs alle ongezonde snacks (wat lichaamsbeweging is altijd goed haha) en ga direct op je doel af. Zo vermijd je dat je in de verleiding wordt gebracht om toch nog een puntje pizza of ijsje mee te pakken.

www.dashingdays.nl
www.dashingdays.nl

Kies niet alleen maar voor pizza als je uit eten gaat

Op vakantie kan het lastig zijn om een gezond avondmaal te scoren. Op een camping beschik je niet over de middelen die je thuis hebt en als je in een hotel of appartement zit, ben je als snel aangewezen op de restaurantjes en barretjes in de buurt. Zelf koken is natuurlijk verreweg het gezondst, maar uit eten in je nieuwe zomerse jurkje geeft toch ook wel echt een ultiem vakantiegevoel. En af en toe kan een pizza dan ook geen kwaad natuurlijk, maar als je hier twee week lang op aangewezen bent, zijn wat gezondere opties ook wel een keer verstandig. Anders is de kans groot dat je aan het einde van de vakantie je leuke zomerse jurkje niet meer past.

www.arke.nl
www.arke.nl

Daarom hier een paar richtlijnen die je kunt hanteren voor een gezonde(re) avond maal buiten de deur:
• Laat het mandje met brood staan. Heel verleidelijk zo’n stokbroodje met kruidenboter, maar dit is zonde aangezien je hiermee lege calorieën naar binnenwerkt.
• Ga voor een restaurant waarbij je zelf het aantal gangen kan bepalen. 3 gangen is vaak te veel waardoor je door blijft eten terwijl je eigenlijk al vol zit.
• Neem als voorgerecht of bijgerecht een portie groente of salade. Probeer de frietjes te laten staan. Pik desnoods een frietje van je tafelgenoot.
• Ga voor een rode pastasaus in plaats van een witte. Een witte saus bevat meestal meer room en dus meer calorieën.
• Neem als hoofdgerecht bij voorkeur, vis, kip, schaaldieren of een vega gerecht. Vermijd de pizza’s en vette vleesgerechten met friet. Deze bevatten amper voedingsstoffen.
• Beperk jezelf tot het drinken van wijn en drink voor de rest veel water.
• Sla dat chocoladetoetje een keer over en neem een fruitsalade of neem alleen een toetje als er iets op het menu staat wat je echt héél lekker vindt. Als je deze dan met je tafelgenoot deelt, scheelt het je ook nog eens de helft aan calorieën.

Wees actief

De hele dag luieren op een campingbedje of zonnen aan het strand kan heel lekker zijn. Het nadeel hiervan is dat je amper calorieën verbruikt waardoor de kans alleen maar groter wordt dat je aankomt tijdens de vakantie. Dus spring op van je luie campingstoel of luxe hotelbedje en bewéég! Begin de dag met een half uurtje in de sportschool (als deze aanwezig is), doe een paar push ups of ren een rondje op high intensity. Daag je reisgenoten uit voor een potje volleybal of voetbal op het strand. Boek een surfles of ga met een boottocht snorkelen op de open zee. Maak gebruik van dat zwembad of duik de zee in om een paar stevige baantjes te trekken. Trek je sportschoenen aan en maak een hike door de bergen. Ga de toerist uithangen en leer de omgeving kennen. Huur hierbij een fiets en maak een fietstocht door de natuur. Loop afstanden die te lopen zijn zoals naar het strand of het centrum. Maak ’s avonds een lange strandwandeling en doe ondertussen nog een paar push ups. Leef je helemaal uit in een nachtclub en dans zoals nooit tevoren. De mogelijkheden zijn echt eindeloos!

www.girlslove2travel.com
www.girlslove2travel.com

Door het doen van zulke activiteiten blijf je niet alleen in shape.. nee, je wordt er ook nog eens mooi egaal bruin van. Dus het excuus dat je wilt zonnen om bruin te worden, is er niet meer bij. Daarnaast beleef je veel meer leuke dingen als je wat onderneemt. Je leert de omgeving kennen en misschien wel de cultuur, ontmoet nieuwe mensen en ga zo maar door! En dit gebeurt niet zolang jij op je strandlaken blijft liggen. Dus sta op en beweeg! Een leuke vakantie zou toch ook meer moeten zijn dan alleen maar luieren, (veel) eten en drinken?

Ontvang direct mijn nieuwste blogs in je email

 

 

Deel dit!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *