gezond barbecueën

Gezond barbecueën doe je zo!

Jaaaa het is eindelijk echt zomer! Heerlijke lange zomeravonden en de BBQ weer aan. Gezellig met vrienden en/of familie lekker buiten in het zonnetje eten. Wat ben ik blij dat het eindelijk weer zover is.

gezond barbecueën
Bron: www.makro.be

Maar de zomer betekent ook op het strand liggen in je bikini.. En natuurlijk wil je er dan wel een beetje goed uitzien! Een barbecue bestaat helaas vaak uit veel te veel (vet) vlees, vette sausjes, witte stokbroden met kruidenboter, kant-en-klare aardappelsalades en al die lekkere wijntjes niet te vergeten.. Niet echt bikini proof dus. Gelukkig hoeft een barbecue per definitie niet ongezond te zijn. Je kunt namelijk een barbecue zo gezond maken als je zelf wilt. Gezond barbecueën doe je namelijk zo…..

Stil je trek

Zorg ervoor dat je niet met een dikke mega honger aan barbecueën begint. Zoals je weet duurt het wel even voordat het eerste stukje vlees klaar is. Terwijl je aan het wachten bent, is de kans groot dat je begint met het eten van één wit stokbroodje met kruidenboter, wat een tweede wordt, een derde, een vierde.. En voordat je het weet heb je meer dan de helft van het stokbrood op gesnaaid met een bakje kruidenboter erbij. Herkenbaar? Zorg er dan voor dat je voor het barbecueën je ergste trek gestild is door middel van een tussendoortje. Een groot glas water kan ook helpen. Zo is het namelijk makkelijker om je in te houden en snaai je niet zonder erbij na te denken dat hele stokbrood weg.

gezond barbecueën

Kies voor mager vlees

Een barbecue wordt vaak vol gelegd met speklapjes, saucijsjes, frikadellen en ander bewerkt vlees zoals hamburgers en gehaktballetjes. Dit vlees bevat vaak onnodig veel vet en is nou niet bepaald calorie arm. Kies liever voor magere vleessoorten zoals kip, kalkoenfilet, runderlapjes en biefstuk. Maak hier kleine porties van en marineer het vlees van te voren zodat het ook lekker is zonder een dikke klodder pindasaus of mayo.

Vis kan natuurlijk ook

Leg naast vlees ook vis op de barbecue. Kies hier ook weer voor de magere varianten zoals tonijn, kabeljauw, garnalen of inktvis. Maar de vettere vissoorten als zalm en makreel kunnen natuurlijk ook.  Deze vettere soorten zijn namelijk een goede leverancier van de gezonde vetten (ze bevatten veel omega 3 vetzuren). Het is lekker om een visje in zijn geheel te grillen of om er een pakketje van te maken. Maak bijvoorbeeld spiesjes van garnalen of combineer een stukje zalmfilet met wat kruiden in aluminiumfolie.

Groente is de baas

Gegrilde groentes zijn hartstikke lekker en ook nog eens calorie arm. Laat daarom groentes de baas spelen op de barbecue en niet het vlees. Je kunt er namelijk eindeloos mee variëren. Leg wat maïs, courgette of aubergine los op de barbecue, maak een groentepakketje met je favo groente in wat aluminiumfolie of rijg kleurrijke groentespiesjes met wat champignons, paprika en tomaat aan elkaar. Ook is het lekker om wat groentes in plakjes te snijden om hiermee te dippen. Denk aan komkommer,tomaatjes, worteltjes en radijsjes in een yoghurtdip met wat kruiden.

gezond barbecueën
Bron: www.lekkerrecept.net

Vermijd vette sauzen

Er wordt meestal gedacht dat vlees en vis de ‘grote dikmakers’ van de barbecue zijn. Echter zijn vaak de vette sausjes de boosdoener. Wist je namelijk dat je een kwartier moet fietsen om één eetlepel pindasaus te verbranden en dat een portie normale mayo al over de 100 calorieën bevat? Maak daarom liever je eigen sausjes van yoghurt met kruiden of op basis van halfvolle fritessaus (dit bevat minder calorieën en vet dan mayo).

Maak je eigen salades

Laat die kant-en-klare huzaren en aardappelsalades achterwege (of eet echt met mate). Deze bevatten namelijk veel mayo en suikers waardoor het net zoals die vette sausjes één van de dikmakers van de barbecue is. Maak liever je eigen salades van fruit en/of groentes. Hier kun je ook weer eindeloos mee variëren en zo caloriearm maken als je zelf wilt. Ben je ergens anders uitgenodigd voor een barbecue? Maak dan een kleurrijke salade die echt de aandacht trekt. Zo wil iedereen jouw salade eten én heb je tenminste een gezonde optie.

gezond barbecueën
Bron: www.kittehscupcakes.nl

Drink veel water

Het is niet zo gek dat je tijdens een barbecue meer eet dan normaal aangezien je meerdere uren omringd bent met lekker eten. En te weinig water drinken helpt hier nou ook niet echt aan mee. Je lichaam denkt dan namelijk dat je honger hebt terwijl je eigenlijk uitgedroogd bent. Hierdoor blijf je door eten wat kan leiden tot overmatig eten. En dat opgeblazen en vervelende gevoel dat je dan krijgt? Dat komt ook daardoor.. Je lichaam gaat namelijk waterreserves aanleggen waardoor er meer vocht wordt vastgehouden wat resulteert in een grotere omvang (denk aan je opgezette buik). Door juist veel water te drinken voorkom je dit en worden de afvalstoffen beter afgevoerd. En daarnaast krijg je ook nog eens eerder een verzadigd gevoel. Wat wil je nog meer? Gewoon veel water drinken dus.

Geen (wit) stokbrood met kruidenboter

Heb jij wel eens ergens gebarbecued zonder dat er stokbrood aanwezig was? Nee? Ik ook niet.. Een barbecue zonder stokbrood is denk ik gewoon hetzelfde als appeltaart zonder appel of pizza zonder tomatensaus. Het weglaten hiervan is dus vaak geen optie. Wél kun je er voor kiezen om voor een wat voedzamer broodje te gaan zoals een spelt of zuurdesem stokbrood. Hierdoor raak je eerder verzadigd waardoor je voorkomt dat je in alle gezelligheid een heel stokbrood aan loze calorieën wegwerkt. Ook kun je het beleg van je stokbroodje wat bijschaven. Je zult je namelijk verbazen over hoeveel suikers bijvoorbeeld een kant-en-klare kipkerrie bevat en hoeveel vet er wel niet zit in kruidenboter. Maak daarom gewoon zelf je eigen lekkere sausjes zoals groene pesto, tomaten tapenade of hummus.

Drink met mate

Ik denk eigenlijk dat dit wel voor zich spreekt.. Het is heus niet verkeerd om een wijntje te drinken, maar bedenk je wel dat je hier extra loze calorieën mee binnenkrijgt.

Toetje

Vaak heb je na al dat eten wel zin in iets zoets. Maak daarom lekkere frisse fruitspiesjes van bijvoorbeeld meloen, ananas en aardbei. Of maak spiesjes van fruit wat je op de barbecue kan grillen zoals banaan en appel. Wat ook lekker is, is om zelf waterijsje te maken van fruit.

gezond barbecueën

GENIET

Maar bovenal: GENIET! Het wordt er niet gezelliger op als je steeds maar elke calorie telt die je binnenkrijgt. Dus geniet gewoon lekker van je bord vol vlees, je wijntje en je stokbroodje! En heb je toch iets teveel gegeten? No worries, lees dit artikel over of je aankomt na een avondje veel eten en je zult gelijk al wat meer gerust gesteld zijn. Geniet van het barbecueën deze zomer :D!

Ontvang direct mijn nieuwste blogs in je email

 

 

Deel dit!

2 gedachten over “Gezond barbecueën doe je zo!”

    1. Klopt, heb je gelijk in! Die hoort inderdaad niet in dat rijtje thuis. Maar ondanks dat het veel vetten bevat is het niet meteen ‘slecht’ om te eten hoor! Dit zijn namelijk juist goede vetten. Er zitten veel omega 3 vetzuren in en deze zijn erg gezond. Het past dus prima thuis in een gezond voedingspatroon (en dus ook op de bbq).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *