Frozen yoghurt bites

Healthy frozen yoghurt bites

Even afkoelen met een fris bakje frozen yoghurt op een warme zomerdag. Wie wil dat nou niet? En zoals de naam ons wil doen geloven, is het ook nog eens gezond ook! Het bestaat immers alleen uit bevroren yoghurt, toch?

Maar helaas pindakaas.. Ondanks dat bevroren yoghurt natuurlijk net zo gezond is als verse yoghurt, is Frozen Yoghurt dit dus niet. Hier zit namelijk wel iets meer in verwerkt dan alleen ‘gewone’ yoghurt. Er wordt namelijk behoorlijk wat suiker en room toegevoegd. En dit is natuurlijk hartstikke lekker, maar dit maakt het er helaas niet gezonder op.

Frozen yoghurt bites

En dan heb je ook nog eens de keuze uit van die heerlijke toppings die je frozen yoghurt helemaal tot een caloriebom kunnen maken. Het is natuurlijk helemaal aan jezelf hoe ‘gezond’ je je yoghurt wilt laten bestrooien. En iedereen weet wel dat vers fruit een gezondere keuze is dan een dikke laag chocolade, maar ga je ook daadwerkelijk voor deze gezondere optie?

Ik in 9 van de 10 gevallen namelijk niet. Bij zo’n frozen yoghurt tentje voel ik me namelijk net zoals een klein kind in een snoepwinkel. Stukjes koek of chocolade, nootjes, gekleurde sprinkles, chocolade of caramel saus.. Bij het typen ervan loopt het water me al in de mond. Laat staan hoe ik me voel in zo’n tentje. Ik eindig dan ook vaak met een paar lagen ‘ongezonde’ toppings met daarboven op een dikke toef slagroom.

Gezond? Niet echt. Lekker? Ja, dat zeker wel! En voor af en toe moet dit ook gewoon kunnen natuurlijk (alles draait om balans) maar als je nu zelf een gezondere variant wilt maken, probeer dan deze healthy frozen yoghurt bites eens.

Want deze bites bestaan echt alleen maar uit yoghurt. Ja en fruit natuurlijk maar hier bedoel ik mee dat er verder niks aan toegevoegd is. En welke yoghurt je nou precies gebruikt, maakt niet zoveel uit. De keuze is hierbij aan jou. Als ik ze maak, maak ik ze meestal van kwark of Griekse yoghurt maar het kan natuurlijk ook met vetvrije yoghurt of zelfs vanille yoghurt als je dit zou willen (let dan wel even op de suikers).

Frozen yoghurt

Ook de toppings zijn geheel je eigen keuze. Ik gebruik meestal een combinatie van diepvriesfruit en vers fruit met daarboven op wat gehakte nootjes en wat cacao nibs. Een eigen gemaakte chocoladesausje of zelfgeklopte slagroom is ook erg lekker! Maar ook dit is weer geheel aan jou.. De opties zijn echt eindeloos hiervoor, maar ik zal je eerst de ‘basis’ geven:

Ingrediënten healthy frozen yoghurt bites:
• Yoghurt (kwark, Griekse of vetvrije yoghurt)
• Fruit (vers of diepvries)
• Plastic muffin vormpjes
• Optioneel: honing

Wat te doen:
Schep in elk muffinvormpje zo’n twee volle eetlepels yoghurt. Vind je de yoghurt zo plain wat te zuur? Dan kun je ervoor kiezen om er wat honing door te roeren.

Druk aan de bovenkant stukjes fruit naar wens (denk aan mango, bosbessen, aardbeien of frambozen) en zet voor zo’n 4 uur in de diepvries.

Laat de yoghurt bites zo’n 10 minuutjes ontdooien voordat je ze gaat eten.

 

Lekker als zomers tussendoortje of leuk om te maken als toetje naar een bbq! Hoe dan ook, geniet ervan!

Ontvang direct mijn nieuwste blogs in je email

 

 

Deel dit!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *