www.cip.nl

Het verschil tussen voeden en vullen van de maag

Tegenwoordig zijn we veel meer bezig met het vullen van onze maag dan het voeden ervan. Dit klinkt misschien hetzelfde voor je, maar dit is echt totaal iets anders.  Voedzaam eten is namelijk eten dat zo onbewerkt en puur mogelijk is. Dit voedsel bevat de gezonde vitamines, mineralen en spoorelementen die het lichaam nodig heeft. Daarentegen is ‘vulvoedsel’ juist bewerkt eten met veel toevoegingen die vaak veel geraffineerde suiker, zout en conserveringsmiddelen bevatten. Oftewel voedsel die de maag wel vult, maar waar het lichaam niets aan heeft.

www.cip.nl
www.cip.nl

Supermarkten liggen vaak vol met dit vulvoedsel. Hierbij denk ik al snel aan ongezond voedsel als saucijzenbroodjes en gevulde koeken. Tussendoortjes die veel loze calorieën bevatten en waarvan iedereen wel weet dat het niet bepaald een gezonde keuze is. Maar wat nou als ik je vertel dat dit bij maaltijdsalades ook het geval is? Ja, en dan bedoel ik gewoon die maaltijdsalades uit het schap. De salades die we eten uit gemakzucht. Die we een tijd terug gewoon nog zelf moesten maken omdat de kant-en-klare versie nog niet bestond.

Deze maaltijdsalades lijken vaak gezond in vergelijking met andere kant-en-klaar maaltijden zoals pasta carbonara of nasi goreng. Maar helaas, zo ‘gezond’ zijn deze maaltijd salades niet. De calorieën in een kant-en-klare maaltijdsalade zijn vaak schrikbarend hoog. Sommige bevatten zelfs meer dan een Big Mac van de Mac Donalds! Dit komt door alle extra toevoegingen. Kijk voor de grap eens naar die waslijst aan ingrediënten op de achterkant van zo’n salade. Handen vol croutons, dikke ladingen met kaas, suikerrijke- en calorierijke dressings worden over de salades gestrooid. Door deze lekkere, maar o zo ‘ongezonde’ ingrediënten bestaat de salade niet meer alleen uit groente, zoals we hem vroeger wel kenden. Sterker nog, een maaltijdsalade bevat zelfs minder groente dan aanbevolen. Dus je portie groente krijg je er niet eens mee binnen, daarentegen wel (onbewust) een dikke lading aan verzadigde vetten.

www.ah.nl
www.ah.nl

Ook al krijg je je portie groenten er wél mee binnen, dan is de kans alsnog groot dat je niet de aanbevolen vitamines en mineralen haalt. Verschillende onderzoeken wijzen namelijk uit dat de groentes van nu veel minder voedingstoffen bevatten dan ze 20 jaar geleden deden. Dit verschil is bij sommige groenten zelfs schrikbarend hoog. Het kan namelijk wel tot 50% verschillen met vroeger! Dit is voor mij de reden geweest dat ik de voedingsshakes van Herbalife ben gaan drinken. Hierdoor weet ik zeker dat ik mijn dosis aan voedingstoffen op een dag binnenkrijg.

De voedingsindustrie, maar ook de supermarkten, maken je het er dus niet makkelijker op. Ze verstoppen ‘ongezonde’ producten in een gezond jasje waardoor het lijkt dat je een bewuste keuze maakt maar ondertussen bijvoorbeeld een bom aan calorieën of lading suikers wegwerkt. En ook de indeling van de winkels helpen je niet echt mee. Bewerkt voedsel is namelijk vaak in het midden van de supermarkt te vinden. De schappen worden op zo’n manier ingedeeld dat je de hele winkel door moet voor je basisbehoeftes als fruit, groenten en zuivel. Deze liggen vaak aan de randen van de supermarkt. Voor je dagelijkse boodschappen moet je dus de hele winkel door en kom je dus ook bij het bewerkte voedsel (lees: VERLEIDINGEN) terecht.

Om er dan nog een schepje boven op te doen, wordt er vaak een overheerlijke geur van vers gebakken gevulde koeken of croissantjes door de winkel verspreidt. Hierdoor wordt je eetlust alleen maar meer gestimuleerd. En als je het dan lukt om dit signaal in lekkere trek te negeren, komen ze als klap op de vuurpijl aan met een proefbordje waar net jouw lievelingskoek op ligt gepresenteerd. Maaaar.. eten zien doet ook eten. De kans is groot dat wanneer je een stukje ‘geproefd’ hebt, er uiteindelijk ook een zak met deze koekjes in je winkelmandje belandt. En als dit niet geval is, proberen ze je bij de kassa nog te triggeren om je lekkere trek te stillen met een Snickers of Milka oreo.. AARGH!

www.gezondengewicht.nl
www.gezondengewicht.nl

Natuurlijk kunnen we niet alleen maar de supermarkt de schuld geven van het eten van al het bewerkte voedsel. Jíj bent uiteindelijk degene die het in je mond stopt. Het ligt dan ook vaak aan de eetgewoontes. Die moeten als eerst veranderd worden. En dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Als je het gewend bent om tijdens het kijken van een film een zak chips weg te werken, is het lastig om dit niet te doen. Of probeer maar eens afleiding te zoeken als je gestuurd wordt door psychische verlangen, zoals verveling, waardoor trek wordt veroorzaakt. Dan krijg je het verhaal van de roze olifant. Probeer nu maar eens niet aan een roze olifant te denken. Wedden dat je er nu aan denkt? Zo gaat dat ook met eten..

Het probleem is dan ook dat we tegenwoordig eten omdat we lekkere trek hebben, niet omdat we echt honger hebben. Je hebt namelijk pas honger als je lichaam hier echt om vraagt. Als je energie- en het bloedglucosegehalte laag zijn, betekent het dat het tijd is voor nieuwe energie. Op zo’n moment zul je merken dat je na het eten van een paar happen (onbewerkt) voedsel, je al veel beter voelt. Bij trek daarentegen zul je je al snel overeten en niet beter gaan voelen. Probeer daarom eens bewust naar je lichaam te luisteren en het verschil tussen trek en honger te herkennen. Als je bij het gevoel van honger dan ook nog eens voor onbewerkt en puur voedsel gaat, zul je merken dat je sneller verzadigd bent en dus eerder stopt met eten. Op deze manier ben je wel bezig met het voeden van je lichaam en is de kans groot dat het verlangen naar bijvoorbeeld een gevulde koek, een stuk minder wordt.

Wil jij graag je eetgewoontes veranderen maar weet je niet zo goed waar je beginnen moet? Laat dan vooral een berichtje achter. Ik zou je graag verder willen helpen!

 

Ontvang direct mijn nieuwste blogs in je email

 

 

Deel dit!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *