Hoe blijf je fit in de zomer?

De zomer is in volle gang! Helaas denkt het weer daar wat anders over. Gelukkig hebben we al wel een aantal zonnige dagen achter de rug waarbij je vast wel een keer hebt kunnen genieten van een barbecue of een dagje strand. En door het weer laten we onze geplande dagjes uit, leuke festivals en feestjes toch niet verpesten? (tenzij het weer zo gaat stormen, maar daar gaan we gewoon niet van uit!) Daar is het immers zomer voor..

www.johnnyshadow.nl
www.johnnyshadow.nl

Maar door al deze sociale activiteiten kun je je wat minder fit gaan voelen. En dit is ook niet zo gek. Deze activiteiten gaan namelijk vaak gepaard met hapjes en drankjes waardoor het vaste ritme wat meer los gelaten wordt. In de zomer heb je nou eenmaal meer feestjes en festivals waarbij je meer alcohol drinkt en minder slaapt. Met mooi weer denk je eerder aan het zitten op het terras met een wijntje dan dat je een rondje in het park gaat hardlopen. Lekker picknicken op het strand of bootje varen klinkt op zo’n moment vele malen beter dan sporten. Als je daarbij ook nog iets minder gezond eet, is de kans aanwezig dat je je wat minder fit gaat voelen. En dat terwijl de zomer nog in volle gang is! Hoe blijf je fit in de zomer?

Een vast ritme

In de vakantie kan het doorbreken van je ritme een valkuil zijn. Een vast ritme zorgt er namelijk voor dat je eraan went om op bepaalde tijden voedsel binnen te krijgen. Hierdoor is het makkelijker om een gezond voedingspatroon vol te houden. Op je vrije dagen kan dit ritme al gauw verstoord worden. Je slaapt uit, skipt je ontbijt en eet pas rond lunchtijd. Je barst van de honger en zet het hem op een schransen. Voordat je het weet heb je twee keer zoveel gegeten als normaal. Het is daarom verstandig om zoveel mogelijk je vaste voedingspatroon aan te houden. Ongeacht hoe laat je opstaat, ontbijt altijd! Hierdoor ben je minder geneigd om de rest van de dag te gaan snacken en het brengt je stofwisseling op gang.

www.magmaccentrum.nl
www.magmaccentrum.nl

Plan dus die hoofdmaaltijden in zodat je voorkomt dat je helemaal los gaat op andere momenten van de dag. Toch zin om te gaan snoepen? Plan dan een snack moment voor jezelf in. Je kiest dan een bepaalde snack voor jezelf uit waar je echt zin in hebt. Iets waar je je op verheugt. Deze snack mag je van jezelf dan op een bepaald tijdstip opeten. Hierdoor kunnen andere verleidingen minder interessant worden omdat er nog iets veel ‘beters’ op je ligt te wachten.

Balans

Van tevoren weet je vaak wel of er een barbecue of een feestje op de planning staat waardoor je hier de week van tevoren rekening mee kunt houden. Je zorgt voor een gezond en gevarieerd eetpatroon, sport netjes een aantal keer in de week, neemt voldoende rust, gaat op tijd op bed en staat op tijd weer op. Je bent trots op jezelf dat je het zo goed vol gehouden hebt! Dus tegen de tijd dat dat ene leuke feestje aanbreekt, vind je dat je wel iets leuks hebt verdiend. Lang-leve-de-lol is je motto en je ritme is volledig buiten beschouwing. Je laat je helemaal gaan en een paar dagen later kom je er achter dat je je broekriem een gaatje op moet schuiven. Klinkt dit bekend?

En natuurlijk kun je je tijdens een feestje echt wel iets meer laten gaan als je de dagen ervoor goed op je voeding hebt gelet. Dit moet je ook vooral blijven doen en uiteraard van genieten. Maar probeer jezelf niets te ontzeggen op de overige dagen. Wanneer je té streng voor jezelf bent, kan dit tijdens zo’n feestje namelijk averechts werken. Je discipline raakt uitgeput waardoor je geneigd bent alles te eten wat er voor je neus staat. Voordat je het weet heb je 1000 calorieën aan drankjes en snacks verstouwd. Daarnaast versterkt alcohol ook nog eens je hongergevoel waardoor de kans nog groter is dat je door blijft eten. Hartstikke zonde! De volgende dag heb je niet alleen last van een kater, maar voel je je ook nog eens moe en lusteloos door al die nutteloze naar binnen gewerkte koolhydraten en suikers. Neem dus op de overige dagen vooral iets lekkers als je hier behoefte aan hebt en ontzeg je zelf niks. Zo blijf je in balans en daar draait het uiteindelijk allemaal om.

bodyinbalancephysio.com
bodyinbalancephysio.com

Gezond snacken

In de zomer komt een dagje strand of een picknick in het park wel vaker om de hoek kijken. Gezellig met vrienden in de zon liggen luieren en bovenal lekker eten en drinken. Hierbij verdwijnen de plakjes stokbroodjes al snel in een lading vettige kip kerrie salade en duurt het niet lang voordat de zakken chips open getrokken worden.  Het bier, de wijn en cola staan koud. Je hebt alles binnen handbereik. Soms lijkt het wel alsof gezelligheid alleen nog maar gepaard kan gaan met ongezonde snacks en drankjes. Overal komen wel verleidingen om de hoek kijken. En als je alsmaar toegeeft aan deze verleidingen, is de kans groot dat je je loom en lusteloos gaat voelen. Neem daarom zelf eens een wat voedzamere snack mee die net zo lekker kan zijn. Denk aan een portie olijven of ossenworst, spelt stokbrood met humus, rauwkost met een yoghurt dip of groente chips.

Gezond uit eten

Het zal je vast niet verbazen dat je in de zomer nou eenmaal vaker buiten de deur uit. En dit gebeurt dan ook vaak spontaan. Na een leuk dagje strand of een middagje terras besluit je om bij dat ene leuke tentje met z’n allen te gaan eten. Maar dit betekent niet dat je gelijk voor een vetrijke maaltijd hoeft te gaan. Er zijn altijd wel keuzes voor gezondere opties. Laat bijvoorbeeld het mandje brood als voorgerecht staan en ga voor een salade (dressing apart), een portie groente of een heldere soep. Zo bereik met je weinig calorieën een voller gevoel waardoor je tijdens je hoofdmaaltijd minder eet. Bestel zelf geen frietjes maar pik er desnoods een paar van je tafelgenoot als je er toch zin in hebt. Kies liever geen dikmakende sauzen bij de Italiaan of Thai maar liever een rode pastasaus of vers gewokte groente met kipfilet. Vermijd de pizza’s en andere vettige hoofdgerechten met bergen vlees. Beperk jezelf tot het drinken van alcohol en drink veel water. En skip dat toetje een keer of deel hem desnoods met je tafelgenoot. Zo krijg je alweer de helft minder aan calorieën, suikers en koolhydraten binnen.

Blijf bewegen

Ja, ik snap zelf ook dondersgoed dat het lastig is om te sporten als het 30 graden is buiten. Thuis is het veel te warm, niet alle sportscholen hebben airco en aan een rondje rennen in het park moet je niet denken met die hete zon op je bol. Maar ook dagjes weg, festivals en andere sociale activiteiten zorgen ervoor dat je workout er nog wel eens door heen schiet. Hierdoor kun je je minder fit gaan voelen waardoor je een volgende keer weer niet gaat sporten omdat je je futloos voelt. Op deze manier kun je in een vicieuze cirkel terecht komen waarbij het lusteloze gevoel in stand wordt gehouden. Dus als je je fit wilt voelen, moet je blijven bewegen! En nu hoef je heus niet elke dag in de sportschool te gaan bikkelen. Een potje beach volleybal op het strand, badminton tijdens het picknicken in het park, dansjes draaien op een festival, een wandeling na een avondje uit eten of gewoon een keer de fiets pakken naar het werk, zijn ook vormen van bewegen.

Maar bovenal: blijf genieten, zorg goed voor jezelf en doe vooral de dingen waar je je goed bij voelt!

www.pinterest.com
www.pinterest.com

Ontvang direct mijn nieuwste blogs in je email

 

 

Deel dit!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *