lifestylemaris

Wat is gezond eten precies?

Wat is gezonder? Een handje M&M’s of een bakje chips? Een klodder satésaus of een lepel jus? Een bakje kwark met noten of een boterham met kaas? Deze vragen zijn gewoon onmogelijk om te beantwoorden. Want wat betekent gezond eten nou eigenlijk? De Dikke van Dale gaf me een antwoord waar ik niet veel wijzer van word.

Gezond (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
Lichamelijk in orde, niet ziek: gezond en wel; gezonde ideeën van inzicht getuigd, een gezond bedrijf winstgevend.

Het is eigenlijk hetzelfde vragen als; wat is ‘normaal’? Of wat betekent ‘vaak’ precies? Iets wat ik dood normaal vind om te doen, kun jij not done vinden. Wat Pietje als vaak interpreteert kun jij weinig vinden. En dat ene product dat Klaasje als gezond bestempeld, kun jij een allergie voor hebben.

DSCN0105

Antwoorden op zulke vragen hebben dan ook te maken met normen en waarden. Dit is vaak (há, daar heb je hem weer) gemeenschappelijk bepaald. Voldoen aan de norm, goedkeuring krijgen van anderen. Iets wat iedereen doet, of in ieder geval de meerderheid.

Als doorgaans wordt aangenomen dat 8 keer plassen op een dag ‘normaal’ is, dan is 16 keer (waarschijnlijk) vaak en kun je eventueel actie ondernemen. Maar als iemand tegen jou zegt dat je ‘normaal’ moet doen, wat doe je dan? Ga je anders handelen omdat dit van je verwacht wordt om zo goedkeuring te krijgen? Of blijf je handelen vanuit je eigen referentiekader en ervaring?

Aangezien dit per situatie en per persoon verschillend is, kun je hier geen antwoord op geven. Ditzelfde geldt voor het begrip ‘gezond’ eten. Het is niet vanzelfsprekend dat jij dezelfde resultaten boekt als je buurman door hetzelfde voedingspatroon te volgen. Of dat bepaalde klachten verdwijnen door een voedingsmiddel te schrappen uit je dieet omdat dit je zus heeft geholpen.

DSCN0103

Er is niet een bepaalde manier van gezond eten. Of afvallen. Of spiermassa opbouwen enzovoort. Natuurlijk weet iedereen (hoop ik) dat je beter voor een stuk fruit kan kiezen dan een punt pizza. Maar wat als je favo foodblogger beweert dat brood ongezond is, eet jij dan ook geen brood meer? En zou je stoppen met het drinken van koemelk omdat uit een wetenschappelijk artikel is gebleken dat dit ‘slecht’ voor je is?

Ik niet. En dat zou jij ook niet moeten doen. Alles klakkeloos overnemen van anderen is geen garantie op succes. Adviezen en tips kunnen natuurlijk handig zijn, maar niemand anders dan jijzelf kan bepalen wat voor jou werkt.

Elk voedingsmiddel bevat verschillende voedingstoffen in verschillende hoeveelheden. Elk lichaam reageert weer anders op de afbraak van koolhydraten, vetten, eiwitten, vitamines en mineralen. Je lichaam is uniek. Denk maar eens aan die persoon die alles kan eten wat los en vast zit, zonder ook maar een gram aan te komen, terwijl de ander al aankomt bij het kijken naar een bakje friet (niet eerlijk hé?).

DSCN0172

Elk persoon is nou eenmaal anders en ieder lichaam werkt anders afhankelijk van de levensstijl, eetgewoontes, gezondheid, leeftijd etc. Met vragen als; ‘kan ik beter ontbijten met een bakje kwark of een volkoren boterham?’ schiet je dus niets mee op. Voor de een werkt het ene voedingsmiddel anders dan voor de ander.

Daarnaast bestaan calorieën uit kwark vooral uit eiwitten terwijl dit bij de boterham uit koolhydraten komt. Eiwitten kunnen als voordeel hebben dat je langer verzadigd bent terwijl de vezels in de boterham er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat je stoelgang soepeler verloopt.

Doordat de voedingswaarden en/of macronutriënten compleet verschillend van elkaar zijn, is het onmogelijk om ze met elkaar te vergelijken. Het is maar net waar jij baat bij hebt, wat jouw doel is. Hier kan dus ook geen antwoord op gegeven worden. Je kunt geen appels met peren vergelijken, alhoewel dat in dit geval wel een stukje makkelijker zou zijn.

Ontdek zelf wat voor jou werkt. Houd hierbij rekening dat je kiest voor iets wat jij lekker vindt. Niemand wordt vrolijk van het eten van producten waarvan je niet kunt genieten. Er is altijd wel een manier om bepaalde voeding te laten passen binnen jouw energiebehoefte. Ben je bijvoorbeeld gek op satésaus maar vind je de calorieën schrikbarend hoog? Schrap het product niet gelijk uit je voedingspatroon maar pas bijvoorbeeld de portie grote aan of beweeg wat meer.

Ga zelf op onderzoek uit hoe je dit wilt gaan doen. Lees artikelen. Lees nog meer. Probeer dingen uit. Doe nog meer onderzoek. Graaf wat dieper. Probeer het nog een keer. Doe nog meer research. Test het weer uit. Probeer wat anders. Leer je eigen lichaam kennen. Het is een kwestie van vallen en opstaan. Een proces waarbij je er uiteindelijk achter komt wat voor jou werkt.

DSCN0135

Als jij je goed voelt bij het eten van koekjes en ijs, dan moet je dat vooral blijven doen. Schrap je liever wat koolhydraten uit je dieet? Ook prima! Krijg je een opgeblazen gevoel van zuivel? Eet dit dan niet. Intolerantie voor tarwe maar wel gek op brood? Stap over op een ander graansoort. Snap je wat ik bedoel? Bepaal zelf wat voor jou wel of niet werkt. Ontwikkel een voedingspatroon die bij jou past. Eén waar jij je goed en gelukkig bij voelt. Want daar draait het uiteindelijk allemaal om!

Zie je toch door alle info omtrent gezonde voeding door de bomen het bos niet meer? Of heb je geen idee waar je moet beginnen? Je mag me altijd een berichtje sturen als je vragen hebt.

Liefs, Maris

Ontvang direct mijn nieuwste blogs in je email

 

 

Deel dit!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *