lifestylemaris

Op gewicht blijven tijdens het reizen

Na keihard te hebben gespaard en de nodige voorbereidingen te hebben getroffen is het eindelijk zover.. Tijd om je droomreis waar te gaan maken! De voorpret is begonnen. Nog even je backpack inpakken, afscheid nemen en ready to go go!!

Zo hebben vriendlief en ik dit ook gedaan in november. We hebben ons appartement opgezegd, ontslag genomen en onze spullen gepakt. We zitten nu (vier maanden later), na een geweldige reis door Kenya, Tanzania, Malawi, Zambia, Zimbabwe, Botswana, Zuid-Afrika en Lesotho te hebben gemaakt, alweer in ander continent namelijk: Australië! Go with the flow is dan ook onze instelling. Dit wel met enige voorbereiding uiteraard.

DSC00919

Maar hoe geweldig en veelzijdig reizen ook kan zijn, even tussendoor naar de sportschool gaan zit er niet in. Ook word je vaste eetpatroon verstoord en zijn verse producten vaak niet te krijgen. Voor de gene die mij een beetje kent of volgt weet hoe belangrijk dit voor mij is. Hoe zorg ik er dan toch voor dat ik niet aankom tijdens het reizen?

Het antwoord daarop is heel simpel: niet! Haha, nee grapje hoor. Maar ik moet wel zeggen dat ik dit flink onderschat heb. Reizen betekent namelijk ook veel wachten en stilzitten. Wachten op goedkeuring van je visum, op de trein, op de bus etc. En als je dan uiteindelijk in een van deze vervoersmiddelen terecht komt, zit je wéér alleen maar stil. Hierdoor verbrand je een stuk minder dan wanneer je bijvoorbeeld loopt of fietst.

En bij het stilzitten moet je niet denken aan een paar uurtjes. Nee, denk hierbij maar gauw aan acht tot tien uur. Soms moet je lange afstanden overbruggen. Ik heb dagen meegemaakt waarbij ik zestien uur in een truck heb gezeten waarbij we om 04.00 al vertrokken. Ook nog eens zonder een fatsoenlijk ontbijt of lunch.

Door zo’n verstoord eetpatroon en de verveling die om de hoek komt kijken is de kans groot dat je naar een snack gaat grijpen. Natuurlijk is dit onnodig, maar toch doe je het. En dan kunnen er wel tips gegeven worden als: kook zelf, sla geen maaltijden over, neem je eigen gezonde eten mee etc. Maar hoe ga je dit doen zonder een koelkast? Of een kooktoestel? Of beter nog.. zonder een ‘normale’ supermarkt! Soms kom je alleen een afgelegen shop tegen waar wat chips of een vette hap te krijgen is..

DSCN0172

Dit hebben wij onderweg vaak genoeg mee gemaakt. Daarnaast is een zak chips soms nou eenmaal verleidelijk en een pizza op z’n tijd lekker makkelijk. Als je hier behoefte aan hebt, moet je dat ook vooral lekker doen. Maar het is natuurlijk ook belangrijk dat je je voedingstoffen binnenkrijgt. Hier gaat fastfood etc. helaas niet aan bijdragen. Wél zal het bijdragen aan wat overtollige kilo’s. En ik denk dat niemand om deze extra bagage staat te springen. Daarom heb ik uit eigen ervaring een paar tips op een rijtje gezet.

Op gewicht blijven tijdens het reizen:

Ontbijt goed:
Zorg ervoor dat je zo gezond mogelijk ontbijt. Kies hierbij vooral voor volkoren producten, yoghurt en fruit. Ben je onderweg en heb je geen verse producten tot je beschikking? Crackers met pindakaas en wat fruit of muesli met wat poedermelk (dit maak je aan met water) voldoen natuurlijk ook. Heel erg lekker is het niet, maar altijd beter dan je ontbijt overslaan. Dit is namelijk een van de belangrijkste maaltijden van de dag.

DSCN0730

Tip: Verblijf je in een B&B of hotel waarbij het ontbijt inbegrepen zit? Ontbijt dan éxtra goed. Je hebt er immers voor betaald. Op deze manier bleven wij vaak tot aan de lunch meer dan verzadigd. Zo vermijd je het snacken tussendoor en bespaar je weer wat centjes. Een win-win situatie als je ‘t mij vraagt.

Eet fruit:
Fruit is bijna overal wel te krijgen. Bij een benzinepomp, aan de kant van de weg of gewoon bij de supermarkt. Het volstaat natuurlijk niet als een volledige maaltijd, maar van super vers fruit kun je wel intens genieten.

Kies voor een gezonde snack
Als je ergens de gelegenheid hebt om een zakje ongebrande en ongezouten noten te kopen, koop deze dan vooral! Door het eten van een handje noten ben je langer verzadigd. Let er wel op dat je uit verveling niet een hele zak leeg eet, het zijn en blijven natuurlijk wel caloriebommetjes. Daarnaast doet gedroogd fruit, popcorn, mueslirepen (check ingrediëntenlijst), komkommer of worteltjes het ook altijd goed. Allemaal redelijk licht en makkelijk om te vervoeren.

Kook zelf
Há, daar is die weer! Het zelf koken. Niet altijd mogelijk natuurlijk maar als dit wel het geval is, doe het dan vooral. Hierdoor heb je zelf in de hand wat je binnenkrijgt. Geen kooktoestel tot je beschikking maar wel een supermarkt? Maak een salade met verse producten als avocado, feta, zongedroogde tomaatjes en walnoten. Alleen in grote porties verkrijgbaar? Deel met andere backpackers. Zo maak je ook gelijk vrienden ;).

Wil je niet alleen op salade teren? Koop dan droog voedsel in pakjes. Denk hierbij aan noedels, pasta en rijst. Hier is vaak alleen wat heet water voor nodig. Misschien niet het meest gezonde, maar wel vullend bij wat groente/fruit uit het vuistje of naast een salade bijvoorbeeld.

Plan je maaltijden
Weet je van tevoren dat je de hele dag in een bus of trein door gaat brengen? Zorg dan (indien mogelijk) dat je genoeg voedsel bij je hebt zodat je je maaltijden kunt plannen. Hierdoor houd je regelmaat en voorkom je een hongergevoel (wat het snacken enigszins tegengaat). Daarnaast ben je niet afhankelijk van het eten dat je onderweg tegenkomt.

DSCN0105

Eten voor onderweg:
Brood of crackers zijn erg makkelijk voor onderweg. Het is (bijna) overal verkrijgbaar en relatief goedkoop. Probeer hierbij voor de meest volkoren variant te gaan. Beleg is een ander verhaal. Denk maar eens aan ‘mager’ broodbeleg, vaak kom je dan uit op vleeswaren of andere vers houdende producten.

Gelukkig heb je ook nog appelstroop en jam wat enigszins gezond is, mits het 100% fruiteigen suikers bevat. Ook kun je voor pindakaas gaan. Ondanks dat dit veel calorieën bevat, zit het vol essentiële voedingstoffen. Erg lekker met plakjes banaan of stukjes appel. Hier heb ik dan ook aardig wat bammetjes van weggewerkt.

Of wat dacht je van tonijn, zalm of zelfs stukjes kip uit blik? Koop dan wel een met een lipje, zonder blikopener kom je namelijk niet ver. Daarnaast kun je er ook voor kiezen (als hier de mogelijkheid voor is) om ’s morgens eieren te koken. Deze hoeven niet perse ‘koel’ gehouden te worden. Heerlijk als lunch op een cracker met wat avocado. Bij het snijden van ei of avo is een spork en/of een zakmes zeker geen overbodige luxe.

Beweeg
Natuurlijk kan dit niet altijd en ben je afhankelijk van vervoersmiddelen, maar als je de kans hebt, beweeg dan. Pak een keer niet de taxi of de bus maar neem de benenwagen en kijk om je heen. Huur een fiets en leer de stad beter kennen. Surf in de wilde open zee. Trek wat baantjes in het zwembad. Doe een hike in de prachtige bergen. Maak een wandeltocht door de bossen. Dans als nooit tevoren met de lokale bevolking. Door zelf te bewegen zie je zoveel meer van de wereld!

Drink water
Zorgen dat je voldoende water binnenkrijgt spreekt eigenlijk wel voor zich. Het zorgt ervoor dat je vochtgehalte op peil blijft en je niet uitdroogt. Daarnaast kan het ook nog eens een hongergevoel tegengaan. Dorst kan namelijk door de hersenen gesignaleerd worden als honger.

DSCN0203

Geniet
Maar zoals ik altijd op het einde zeg: GENIET! Probeer nieuwe gerechten uit, geniet van het lokale eten, leer nieuwe dingen over de eetcultuur en drink gerust een paar biertjes. Luister naar je lichaam en maak je niet te druk over je gewicht. Eten is nou eenmaal een van de leukste dingen tijdens het reizen. Dus ook al kom je wel wat aan, je maakt je droomreis maar één keer in je leven en daarvan moet je volop genieten!

Heb jij verder nog tips over het behouden van een gezonde levensstijl tijdens het reizen? Stuur dan gerust een berichtje!

Ontvang direct mijn nieuwste blogs in je email

 

 

Deel dit!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *