Skinny pizza als lunch

I LOVE PIZZA! Ik ben er echt gek op. Daar kun je mij dan ook zeker wel voor wakker maken. Helaas is het niet zo verstandig om vaak pizza te eten. Een ‘standaard’ pizza bestaat namelijk uit teveel ongezond vet, witmeel (loze calorieën), veel zout en te weinig groente. Daarnaast bevat een pizza voor een gezonde maaltijd gewoonweg teveel calorieën. Je kunt makkelijk met een pizza 1000 calorieën weg eten zonder dat je hier erg in hebt.

DSC00564

Een pizza is te vergelijken met een hele dikke witte boterham van een stuk of 8 plakken op elkaar met tomatensaus, (veel) vette kaas en dan wat je er verder op hebt. En die toppings zijn vaak ook niet zo gezond, denk maar eens aan die lading met salami, spek, bacon, gorgonzola (nog meer kaas) en ga zo maar door. Hierdoor is het niet bepaald een maaltijd waar je je nodige vitamines en vezels uit kunt halen.

Nu wil ik pizza niet gelijk in een ‘ongezond’ hokje plaatsen want wanneer is eigenlijk nu echt iets ongezond (of gezond)? Je kunt gerust wel een keertje pizza als avondmaal eten, als je voor de rest maar een gezond eetpatroon aanhoudt. Als je gezien de hele dag voldoende groente, vezels en fruit binnen krijgt, kan een stuk pizza op z’n tijd echt geen kwaad.

Maar toch wilde ik graag van een ‘pizza’ genieten zonder alle ongezonde aspecten! Daardoor ben ik op dit lekkere gerecht van spelt brood, tomatenpuree, wat kaas en kruiden gekomen. Het smaakt natuurlijk niet als een ‘echte’ pizza, maar het komt er zeker wel bij in de buurt!

DSC00555

Deze skinny pizza is echt super easy om te maken en is binnen een kwartiertje klaar. Daarnaast is het budget vriendelijk, voor nog geen euro kun je genieten van een skinny pizza als lunch! Tip: Maak deze skinny pizza aan het einde van de week. Dan kun je wat restjes uit je koelkast opmaken.

Ingrediënten voor een skinny pizza:
(1 persoon)
2 spelt boterhammen
½ blikje tomatenpuree
Wat kaas (ik heb Feta gebruikt)
Knoflookpoeder
Italiaanse kruiden

Voor de toppings (eigen keuze):
2 plakjes gedroogde ham
Wat pesto
Pijnboompitjes
Rucola

Wat te doen:
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Smeer beide spelt boterhammen in met een laagje tomatenpuree. Leg hier de kaas op. Ik heb een paar feta blokjes op een snijplank met een vork fijn gemalen, zodat ik dit gelijkmatig over het broodje kon strooien. (Je kunt natuurlijk ook voor andere kaas gaan, denk aan geitenkaas, 30+kaas of brie) Strooi over de kaas wat knoflookpoeder en Italiaanse kruiden naar smaak.

Beleg de spelt boterhammen met toppings naar keuze. Ik heb gekozen voor een plakje gedroogde ham, besmeert met wat pesto en wat pijnboompitjes. Plaats, nadat je de toppings hebt toegevoegd, de skinny pizza voor 10 minuutjes in de oven.  Hij is klaar als het brood toast is geworden en als de kaas wat gesmolten is. Voeg eventueel nog wat rucola toe en genieten maar!

Ontvang direct mijn nieuwste blogs in je email

 

 

Deel dit!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *