gezonde Koningsdag

Tips voor een gezonde Koningsdag

Aanstaande maandag is het weer zover; Koningsdag. Een gezellige feestdag die vooral in het teken staat van feesten, eten en drinken. Hartstikke leuk zo’n dag, maar hierbij wordt je wel blootgesteld aan allerlei verleidingen. Een oranje tompouce hier, een paar borrels daar, even een patatje tussendoor en ga zo maar door. Als je net goed bezig bent om die ongewenste winter kilootjes er af te krijgen voor de zomer, kan dit nogal lastig zijn. Natuurlijk is een dagje smokkelen niet erg, maar hoe kun je toch op een gezonde manier Koningsdag doorkomen en wel gewoon lekker mee feesten?

gezonde Koningsdag

Ontbijt goed voordat je op pad gaat

Hierdoor blijft je bloedsuikerspiegel gedurende dag beter op peil, waardoor je minder snel zin krijgt in die oranje muffin of zak patat. Zorg er wel voor dat je ontbijt uit goede voedingsstoffen bestaat. Een rijstwafel met een laagje jam is niet voldoende. Focus je vooral op een ontbijt die bestaat uit voldoende eiwitten en vetten, die verteren namelijk langzamer dan koolhydraten waardoor je minder snel trek krijgt in iets lekkers. Denk bij een gezond ontbijt aan kwark/ yoghurt met wat noten en fruit, een zelfgemaakte smoothie of gebakken/gebakken eieren met groente.

Drink voldoende water

Als je op pad bent, vergeet je al gauw om voldoende water te drinken. En van water moet je veel plassen, wat niet erg handig is voor onderweg. Vooral met Koningsdag vermijd je liever dat je in die mega lange rij voor de wc’s moet wachten. Als je dan eindelijk aan de beurt bent, kom je in een vies stinkend hokje terecht waar je met geen mogelijkheid meer op de bril kunt zitten. Hierdoor ben je als het ware verplicht om boven de bril te gaan squaten om normaal je behoefte te kunnen doen. Dit is natuurlijk wel weer positief voor het trainen van de beenspieren, maar dit even terzijde want ik leid af van het onderwerp haha.

Genoeg water drinken dus.. Water is namelijk het enige vocht waar je lichaam iets aan heeft. Als je de hele dag door aan het feesten bent, kan je lichaam zeker wel wat extra vocht gebruiken. En nee, hiermee bedoel ik geen alcohol want hier droogt je lichaam alleen maar van uit. Door juist genoeg water te drinken kun je dit voorkomen. Daarnaast wordt vaak een hongergevoel verwart met dorst wat er toe leidt dat je onnodig gaat snacken. Het drinken van genoeg water helpt dus tegen de schade van alcohol en tegen snacken. Wees dus niet bang om tijdens het halen van een rondje te vragen om een water.

Maak gezonde keuzes

Neem zelf gezonde tussendoortjes mee voor als je trek krijgt. Zo wordt de trek voor even gestild waardoor de kans groter is dat je de verleidingen blijft weerstaan. Denk hierbij aan een handje noten, een stuk fruit of een gezond belegd broodje. Een zakje met noten is makkelijk om mee te nemen (in je broekzak bijvoorbeeld) en je kunt er stiekem van snoepen zonder dat er vragen gesteld worden. Een stuk fruit of een belegd broodje is natuurlijk een ander verhaal.

Als je niet het risico wilt lopen om misschien vragen te krijgen over je meegenomen snacks, kun je natuurlijk ook altijd op straat wat kopen als je trek krijgt. Kies hierbij dan wel bewust en laat je niet misleiden door de term ‘gezond’. Een broodje gezond bevat namelijk nog altijd meer calorieën dan een broodje kroket. Wil je toch voor een gezond broodje gaan? Dan is een volkoren broodje met één soort beleg de beste keuze. Toevoegingen als sla of komkommer kunnen natuurlijk altijd maar let er wel heel goed op dat er niet nog andere ingrediënten op je broodje gaan zoals nóg 3 plakken kaas boven op de ham met daarbij nog een dikke lading mayo.

ice-cream-214986_640

Heb je meer zin in een ijsje? Kies dan voor een waterijsje. Dit scheelt je al ruim 100 calorieën met een soft ijsje. Of krijg je zin in een vette hap? Ga dan opzoek naar een kraampje waarbij een bakplaat of grill aanwezig is. Een stuk vlees van de bakplaat bevat namelijk een stuk minder calorieën dan wanneer het uit de frituur komt. En als je toch echt graag een oranje item wilt, kan dit natuurlijk ook. Hou het dan bijvoorbeeld wel bij maar één oranje tompouce en laat je niet verleiden om er dan ook nog een dot slagroom en een oranje donut bij te nemen.

Drinken van alcohol

Natuurlijk kun je alcohol het beste vermijden, maar met een feestdag als Koningsdag is dit vaak een erg lastige opgave. Er zijn altijd wel vrienden die het lukken om je over te halen. ‘Aahh toeee..één wijntje kan wel’ en voordat je het weet krijg je een plastic bekertje in je handen gedrukt. Allemaal heel lief en aardig, maar soms heb je hier echt geen behoefte aan. Probeer dan gewoon eerlijk te blijven en geef aan dat je echt niet hoeft.

Als je toch besluit om te gaan drinken, kies dan bewust. Het ene drankje bevat namelijk meer calorieën dan het andere drankje. Een suikerrijke cocktail kan al gauw 500 calorieën bevatten en elk mixdrankje dat frisdrank bevat, zit boordevol suiker. Laat die caloriebommen dus maar snel achterwege en kies dus bij het mixen van sterke drank zoals vodka voor spa rood of (verse) sinaasappelsap (alhoewel dit ook een suikerbommetje is, krijg je er nog wel wat voedingsstoffen mee binnen). Laat ook bier liever staan voor wat het is en vervang dit voor een droge witte of een rode wijn. Hierbij krijg je nog een dosis aan antioxidanten binnen én daarnaast scheelt het behoorlijk wat in de calorieën.

cant-handle-alcohol-someecards1Beweeg meer

Ja, daar is ie weer! Hoe vaak wordt er wel niet genoemd dat bewegen belangrijk is? In dit geval is bewegen niet alleen belangrijk om calorieën te verbranden, maar kan het je ook nog eens helpen om minder calorieën binnen te krijgen. Bij het drinken van alcohol is de kans namelijk groot dat je hongerig wordt. Door te bewegen minimaliseer je dit effect. Plan dus een workout in voordat je naar het festival gaat, ga hier lopend of met de fiets heen, maak elke keer een paar diepe squats op de wc en dans zoals nooit tevoren.

Geniet ervan

Maar bovenal: GENIET ervan. Maak er een leuke dag van en maak keuzes waar jij je prettig bij voelt. Een gezonde levensstijl is voor altijd en overal, dus ook bij feestdagen. En heb je je toch lekker laten gaan? No worries, als je de dag erna gewoon je gezonde patroon weer oppakt, is er niks aan de hand!

Een fijne Koningsdag iedereen!

Ontvang direct mijn nieuwste blogs in je email

 

 

Deel dit!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *