pindasaus

Zelf pindasaus maken

Wie is er nou niet gek op pindasaus of satésaus?  In de zomer een flinke klodder bij wat vlees van de barbecue, een stokbroodje erin dippen bij het gourmetten of tijdens de borrel met wat gehaktballetjes. Of wat dacht je van een flinke laag over je friet of nasi? Geef het maar toe; iedereen doet het wel eens.

Helaas is een  pindasaus niet een van de gezondere sausjes. Dit zijn namelijk ware caloriebommen. Hier kun je dus beter niet teveel van eten als je op je gewicht wilt letten. Daarnaast is de kant en klare satésaus uit de supermarkt ook nog eens heel vet en ontzettend zoet. Ik ben zelfs een paar potten tegengekomen waarbij er per 100 gram, 25 gram suiker in zit. Dit betekent dat een kwart van je hapje satésaus uit suiker bestaat.

pindasaus

De hoeveelheid vet (grotendeels ‘goede’ vetten) in de satésaus zelf zorgt ervoor dat de saus veel calorieën bevat. Daarbij krijg je ook nog eens een aantal wat calorieën binnen door de producten waarbij je de satésaus serveert. Want zeg nou zelf, bij een stuk komkommer serveer je geen flinke klodder pindasaus. Dit gaat vaak gepaard met een lekkere portie friet of  over de nasi.

En nu is het echt net zo dat ik ervoor wil zorgen dat je nooit meer pindasaus eet. Integendeel zelfs; als jij dit lekker vindt, kun je er gewoon lekker van blijven genieten. Ik wil je er alleen bewust van maken dat wij Nederlanders sneller een schepje meer dan minder ervan nemen. Hiermee krijg je al snel onbewust heel veel calorieën binnen. Tijdens het gourmetten hoeft het stokbroodje er niet helemaal in onder gedipt te worden of het vlees er zo mee bedekken dat je er niks meer van terugziet. Met een klein schepje pindasaus kun je ook genieten van de smaak.

Kies er daarnaast voor om de pindasaus altijd zelf te maken. De kant en klare satésaus uit de supermarkt bevat namelijk veel onnodige suikers, smaakversterkers en vet. Eigengemaakte pindasaus is ‘gezonder’ en ook nog eens veel lekkerder. Ook hier zit wel wat suiker in, maar dit is veel minder dan in de kant-en-klare versie.

Ingrediënten homemade pindasaus
• 4 el. pindakaas (suikervrij)
• 120 ml plantaardige melk
• 1 tl. sambal
• 1 el.Ketjap Manis
• klontje kokosolie
• komijn (naar smaak)

Wat te doen:
Schep de pindakaas samen met de kokosolie in een steelpannetje en voeg de melk, sambal en ketjap hier aan toe. Zet op laag vuur en roer het door. Verwarm de saus geleidelijk op en voeg wat komijn naar smaak toe. Proef ondertussen even of je hem zoet/scherp genoeg vindt. Je kunt er altijd voor kiezen om nog wat sambal of ketjap toe te voegen. Geniet ervan!

Ontvang direct mijn nieuwste blogs in je email

 

 

Deel dit!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *